ooo|oooشعر قشقاييooo|oooعکس قشقاييooo|ooo فلش قشقاييooo|oooکتاب قشقاييooo|oooتماس با مديرooo|ooo
  تبليغات
براي حمايت از ما لطفا" بر روي تبليغات زير کليک کنيد
  کتاب همراه:  ايل قشقايي

با سلام دوستان عزيز اولين کتاب موبايلي قشقايي را براتون گذاشتم اميدوارم که خوشتون بياد در ضمن نظرتون رو هم بگيد. اين کتاب روي گوشي هاي سوني اريکسون و هر گوشي که برنامه جاوا  داشته باشته کار ميکنه.

 

کتاب همراه:  ايل قشقايي 

توجه:براي دانلود روي لينك زير کليک كنيد فايل دانلود شده بصورت zip ميباشد

 حجم: 1201kb

 دانلود کتاب

منبع:سايت فلش و عکسهاي قشقايي 

در پست هاي بعدي منتظر کتابهاي ديگر باشين

 

موضوع اين پست:کتاب موبایلی
نويسنده : مصیب | ساعت 0:8 روز دوشنبه هجدهم بهمن ۱۳۹۵
| لينک ثابت

  نوای ایل

این مجموعه که چکیده ای از اشعار برگزیده شاعر طهماسب نجفی است در تابستان 1385 توسط مجید قادری با همکاری آقای هادی قادری، که کمال قدردانی و تشکر از این عزیز را داریم که برای ترویج فرهنگ ناب قشقایی ما را همراهی نمود.(این مجموعه در اردیبهشت 1393 توسط مصیب همتی به کتاب موبایلی تبدیل شد.) این مجموعه هدیه ی کوچکی است برای بنکوی قادرلو و تنها برای حفظ اشعار شاعرجمع آوری شده وقابل معاوضه با هیچ وجهی نیست             

کتاب همراه:  نوای ایل

توجه:براي دانلود روي لينك زير کليک كنيد

 حجم:796 kb

 دانلود کتاب

منبع:سايت فلش و عکسهاي قشقايي 

در پست هاي بعدي منتظر کتابهاي ديگر باشين

 

موضوع اين پست:کتاب موبایلی
نويسنده : مصیب | ساعت 23:59 روز یکشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۵
| لينک ثابت

  همسر گزینی در ایل قشقائی
 

عوامل موثر در انتخاب همسر : عوامل مختلف و متعددی در  انتخاب همسر بین عشایر وجود دارد از جمله:

۱ـ دین .کوچ نشینان قشقائی همه مسلمان هستند و طبعا از قوانین اسلامی در رابطه با محدویت ازدواج با غیر مسلمان را رعایت می کنند. این مسئله یک امر عمومی و پذیرفته شده است  البته در دهه های اخیر استثنائاتی مشاهده شده است از جمله جوانانی که برای تحصیل به خارج رفته اند همسر خارجی و غیر مسلمان انتخاب کرده اند.

۲ـ ازدواج فامیلی. یک رسم قد یمی و مرسوم در بین عشایر ازدواج با فامیل و یا هم طایفه هاست و به ندرت ازدواج های غیر فامیلی یا غیر طایفه وجود دارد. خانواده ها انواع شرایط و تقاضا های سنگین را برای جلوگیری از این گونه ازدواج ها به کار می برند  و یکی از دلایل تقلیل نسل درمیان عشایر شاید همین رسم ازدواج فامیلی باشد. نزدیکان خود ازدواج نمایند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان مى‌دهد که تنها تفاوت بین عشایر گوناگون دراین‌باره این است که در برخی ایلات ازدواج با دختر عمو رایج‌تر است و در بعضى طوایف ازدواج با دختر دایى یا دختر عمه عمومیت بیشتری دارد. عشایر ترجیح مى‌دهند با یکى از خویشان و

۳ـ طبقات اجتماعی :. اعضای جامعه عشایر قشقائی چنانچه در فصول دیگر اشاره شده از نظر قدرت سیاسی و اقتصادی و جایگاه اجتماعی متفاوت هستند. ایلخانان، خانان،  کلانتران و حتی کدخدایان طبقات مخصوص به خود را دارند . در ایل قشقائی طبقات سطح بالا مانند خانواده ایلخانی و خانان یا کلانتران تنها با گروه های هم طبقه ازدواج می کنند. در بسیاری موارد از ازدواج با هم طبقه های خود در سایر ایلات مانند بختیاری و یا بویر احمد نیز خود داری می کنند.   نویسنده خود شاهد بوده ام که دختر  یکی از خان های قشقائی با وجود خواستگاران فراوانی که از قشر های پائین داشت ولی چون هم طبقه نبودند ازدواج صورت نگرفت و این دختر تا سنین بالا همچنان مجرد باقی ماند.  محدویت دیگری که در ترکان قشقائی وجود دارد ازدواج با طایفه های است که به نوازندگی ـ آهنگری و آرایشگری اشتغال دارند  البته این محدودی در سالهای اخیر بسیار رنگ باخته و این افراد جایگاه مناسب خود را بد ست آورده اند.

۴ـ محدودیتهای مالی :. یکی از مشکلات عمده جوانان در گذشته گرفتاری مالی بود. یکی از رسوم قدیمی و رایج در ایل همان تعیین شیر بهاء و یا باشلق زیاد برای ازدواج هاست. باشلق در طبقات مختلف متفاوت است از جمله:

الف ـ این رقم در میان خانواده های ایلخان، خانان و کلانتران رقم بسیار بالائی است در برخی موارد به چند ده و یا صد ها گوسفند و غیره  بالغ می شود.

ب ـ باشلق برای داماد های غیر فامیل نیز بسیار کلان است و معمولا برای منصرف کردن داماد و خانواده او عنوان می  گردد.

ج ـ این رقم برای دختران زیبا و دارای خواستگاران زیاد نیز بالاست.

د ـ باشلق برای ازدواج دختران با مردان بیوه یا متاهل نیز رقم بالائی است.

باشلق وجهی است که داماد باید هنگام عقد و ازدواج  به صورت ملک ، احشام و یا نقدی تحویل دهد و شیر بها به صورت وجه نقد به مادر عروس داده میشود و مهریه در صورت متارکه اخذ       می شود.  در ازدواج میان طبقات بالا مانند خانان و کلانتران و اعیان خانواده عروس علاوه بر باشلق و شیر بها صورتی به داماد میدهند که انها را تهیه نمایند ، مانند چندین دست لباس برای کار گران منزل عروس، چند ین متر پارچه برای هر یک از زنان خدمتگذارـ چندین دست لباس برای عروس و طلا و جواهرات و ....... از جمله جامعه‌هاى ایلى - عشیره‌ای، رسم همسرگزینی براى پسر به شیوهٔ ”ناف بر" کردن است. یا نامزد کردن نوزاد دختر به‌نام پسر به هنگام بریدن ناف او مى‌باشد. در هنگام تولد دختر خانواده ها غالبا برای حفظ مناسبات و پیوند های فامیلی دختران برای پسر عمو ها یا پسر دائی ها نامزد می کنند و ناف وی را بنام نامزد آینده می برند. غالبا با این کار سر نوشت دختر را برای ازدواج آینده معین می کنند. خانواده ها خود را موظف به رعایت این سنت و یا در حقیقت تعهد می کنند و کمتر بر خلاف آن عمل می نمایند. و در فامیل نیز معمولا کسی برای خواستگاری این دختر اقدام نمی کند مگر به استثنائات.یکى از رسم‌هاى رایج در جامعه‌هاى سنتی ایران،

سن: سن ازدواج در بین ایلات و عشایر در سن معینى صورت نمى‌پذیرد به‌طور  متوسط براى دختران بین ۱۴ تا ۲۰ سالگی و براى پسران بین ۱۸ تا ۲۰ سالگى است ..

در جوامع سنتی، زن ناموس جامعه به‌شمار مى‌رود و هتک حرمت به وى مجازات سنگینی براى وابستگان وى دارد. از این‌رو برخی جرایم اجتماعی مجازات، با دادن زنى از وابستگان فرد خاطی به فرد مورد تعدی صورت مى‌گیرد که به آن ”خون‌بس“ گفته مى‌شود .

این رسم در اکثر ایلات و عشایر معمول است و از شکل‌هاى رایج آن به‌شمار مى‌رود. به‌طور مثال ازدواج خواهر یا دختر کسی که مرتکب قتل گردیده با یکى از اعضای  خانوادهٔ مقتول. این نوع ازدواج‌ها با پادرمیانى بزرگان و ریش‌سفیدان تیره و طایفهٔ یک یا دو ایل و مطابق آئین  خاصى صورت مى‌گیرد.  در میان ایل نشینان قشقائی طلاق جایگاهی ندارد. و کمتر دیده شده است که کار مردان و زنان به طلاق کشیده شود. لفظ طلاق و اندیشیدن در باره آن یک گناه محسوب می شود و تنها مرگ است که بین زوجین جدائی ایجاد می کند. مطابعت زنان از شوهرانشان یک فریضه است و به همین دلیل در میان آنان اختلافات و مشکلات بسیار نادر است.

  تشریفات عروسی در ایل قشقایی

۰۱ مراسم خواستگاری:  در بین عشایر قشقائی رسم است که چنانچه پسری به دختری علاقمند شد و یا این که خانواده اش تصمیمی برای ازدواج پسر خود گرفتند، مادر داماد همراه یکی از زنان  جهاندیده که با هر د و خانواده آشنا است به دیدن مادر دختر می روند و پس از طرح مقدماتی ، موضوع را با او در میان می گذارند. مادر دختر موضوع را با همسر خود مطرح می نماید. و در صورتی که نظرشان موافق باشد قضیه را با دخترشان مطرح می کنند . و سپس از طریق همان زن سالخورده موافقت خود را به صورت غیر مستقیم اظهار می نمایند.  خانواده پسر پس از اطمینان از موافقت ضمنی خانواده دختر خود را برای خواستگاری آماده می کنند  و  طرفین روزی را برای خواستگاری تعیین می نمایند  خواستگاری توسط یک نفر از افراد فامیل و معمولا از ریش سفیدان طایفه که دارای نفوذ  کلام و اعتبار میان قوم است همراه پدر ر داماد و دیگر فامیل انجام می شود. به فردی که سخن گوئی خواستگاری را به عهده دارد " سوجه "  می گویند. در روز تعیین شده خواستگار به منزل پدر عروس می رود ۰خانواده عروس از مدعوین پذ یرائی می کنند سپس موضوع خواستگاری طرح می شود . معمولا" خانواده عروس در جلسه اول جواب نمی دهد و میگویند ما باید موضوع را با فامیل در میان بگذاریم و بعدا جواب می دهیم. این کار به منظور احترام به بزرگان خانواده و فامیل است و در صورتی که خانواده خود راضی باشند، بزرگان فامیل نیز مخالفتی نخواهند داشت و چون غالبا ازدواج ها فامیلی است و در درون یک طایفه  صورت می گیرد.  مشکلات کم تری پیش می اید. مگر مواردی که خواستگاران دختر چند نفر از فامیل باشند که قضیه کمی پیچیده و برخی اوقات  برای حل و فصل موضوع و انتخاب خواستگار و توافق میان فامیل زمان بیشتری لازم خواهد داشت. برای رد خواستگاری نیز غالبا جواب رد به صورت مستقیم داده نمی شود بلکه دلایل و موانعی به میان آورده می شود که موضوع را به تاخیر می اندازد. این کار نیز برای جلوگیری از اختلافات فامیلی صورت می پذیرد. در موعد تعیین شده گروه خواستگاران به خانه پدر عروس می روند و پس از شنیدن جواب مثبت در مورد شرایط عقد مذاکره و موافقت بعمل می اید. و خانواده داماد برای انجام سایر مراسم عروسی آماده می شوند.

2- مراسم شال و انگشتر:  بعد از مراسم خواستگاری و موافقت خانواده عروس با ازدواج، مراسم شال و انگشتر فرا می رسد، که طی آن یک هدیه و نشان از طرف خانواده داماد به عروس داده می شود و با این کار مراسم خواستگاری رسمی شده و افراد فامیل و طایفه از آن مطلع می شوند و دیگر کسی برای خواستگاری از این دختر اقدام نخواهد کرد. در مراسم شال و انگشتر در روزی که برای این کار تعیین شده است مادر داماد همراه چند تن از زنان فامیل به منزل عروس می روند. مادر عروس نیز چند نفر از زنان فامیل خود را دعوت می کند. در این موقع هد یه ها را که معمولا قطعه ای طلا یا جواهر همراه چند قواره پارچه است توسط مادر داماد به مادر عروس تحویل داده می شود. مراسم همراه دست و کل زدن  و مبارک باد گفتن  وپذیرائی از میهمانان است. این مراسم در گذشته همراه با زندگی ساده عشایری بسیار ساده و کم هزینه بود ولی همراه با تحولات اجتماعی ، این مراسم مانند بسیاری از رسوم دچار تغییر و تحول شده است و دارای تشریفات و هدیه های گران قیمت شده که هزینه سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند.

3. مراسم تعیین باشلق یا شیر بهاء : مراسم بعدی، تعیین باشلق و شیر بهاء است. با اعلام قبلی و تعیین یک روز معین خانواده داماد همراه تعدادی از بزرگان و ریش سفیدان فامیل به منزل خانواده عروس میروند. بعد از پذیرائی موضوع باشلق و شیر بهاء توسط یکی از ریش سفیدان مطرح و مورد مذاکره قرار می گیرد. غالبا مبلغ باشلق رقم بالائی توسط پدر عروس اعلام می شود که با ادامه مذاکره بخشی از آن بخاطر بزرگان قوم و فامیل بخشیده و کم می شود و سپس با مبلغی به توافق می رسند که این مبلغ یا مقدار ممکن است رقم پول نقد یا تعدادی گوسفند یا شتر و اسب و یا ملک باشد. و تاریخی هم تعیین می شود که باشلق تحویل خانواده عروس شود. معمولا باشلق صرف تهیه جهیزیه عروس  می گردد . و یا همراه عروس به خانواده داماد می رود. در گذشته در میان عشایر قشقائی تنها باشلق مطرح بود ولی در حال حاضر علاوه برآن تعیین مهریه نیز رواج یافته است که مشخص و در عقد نامه نوشته می شود.

4-  تدارک مراسم عروسی : در موعد تعیین شده خانواده داماد همراه تعدادی از بستگان، باشلق توافق شده را به خانواده عروس تحویل می دهند و اجازه عروسی را کسب کرده و تاریخ آنرا روشن       می کنند  در عروسیها کلیه هزینه ها بعهده داماد است و تنها ناهار یا شامی در خانواده عروس تهیه    می شود. مدتی به عروسی مانده اندک اندک تدارک عروسی را می بینند و گاهی نیز اینکار را از چند ماه پیشتر آغاز میکنند. تا روز عروسی اینکارها باید انجام گیرد: سفید کردن برنج، (برنجکوبی) آرد کردن گندم، تهیه نان ، خرید قند و چای و توتون و تنباکو، تهیه هیزم، تهیه وسایل پخت و پز ، تهیه ترکه جهت بازی مردان، دعوت توشمال، (نوازنده) ، دعوت قوم و خویش که هر یک مراسم مخصوص بخود دارد.

برنج کوبی (سفید کردن برنج) : سابقاً در بین عشایر دو نوع برنج «چمپا» و «گرده» مورد استفاد قرار می گیرفت.برنج چمپا عطری داشت که هنگام دم کردن برنج ، بوی آن تا فاصله چندین خانه می رفته است.  برنج تا روز استفاده با پوست (نکوبیده) می مانده ، هر روز که میخواستند پلو بپزند زن خانه آن را می کوبید و از پوست جدا میکرد و پلو می پخت. وسیله کوبیدن برنج  برای سفید شدن عبارت از یک هاون چوبی است که به ترکی «دوبک » گفته می شود و دسته آن است. هاون ( دوبک)را از تنه درختان می سازند، باین طریق که تنه کلفت درختی که کج و کوله نباشد می برند، در یک سر آن چند ذغال افروخته می گذارند، این ذغال افروخته همان قسمت را می سوزاند سپس قسمت سوخته شده را می تراشند ودوباره آتش ذغال را می گذارند و این عمل را تکرار می کنند تا وسط آن گود شود و تقریباً بشکل فلاسک یخ درآید قسمت خارجی آنرا هم با تیشه می تراشند و خراطی می کنند. «دسته» یک ساقه دومتری که کلفتی آن باندازه ای است که میتوان از زمین برداشت و انتهای آن بصورت کله قندی تراشیده شده و قسمت پائین آن هم صاف شده است. برای کوبیدن ......

ادامه در ادامه مظلب

 


 ادامه مطلب
موضوع اين پست:رسوم قشقایی
نويسنده : مصیب | ساعت 6:48 روز چهارشنبه نهم فروردین ۱۳۹۱
| لينک ثابت

  دختران ایل ۲۰ ساله شوند، دیگر کسی آنها را نمی‌گیرد!
 

با این همه کار، زنی از کمردرد و پادرد نمی‌نالد!

درست در دل طبیعت، به دور از هر گونه دغدغه‌های شهری، در آن هنگام که زنان شهری با تجهیزات مدرن، زندگی را می‌گذرانند، همچنان می‌توان از زنانی گفت که محیط طبیعی و خصوصیات نژادی بر آنها غلبه دارد و شرایط زندگی اجتماعی آنها را تعیین می‌کند.

 

در استان فارس مردمانی به نام ایل قشقایی زندگی می‌کنند که به عنوان بزرگ‌ترین ایلات کوچ‌رو در ایران، دارای آداب و سنن خاصی هستند و شاید دیگر در ذهن ما زنان به اصطلاح متجدد شهری نگنجد که حتی موبایل در زندگی زنان این ایل جایی باز نکرده است.

اینان با بانگ خروس از خواب بلند می‌شوند و بعد از اقامه نماز صبح، دیگر خواب به چشمانشان نمی‌آید. وقت آن فرا رسیده که با تهیه نان مصرفی خانواده، پا به پای مردان از بام تا شام در تکاپو باشند.

گلزار کاظمی ۴۶ ساله از جمله این زنان است. زنی که در ۱۴ سالگی ازدواج کرده و اکنون دارای ۵ فرزند است. او را در اولین جشنواره ییلاق ایل قشقایی می‌یابم. جشنواره‌ای که در دامنه خوش آب و هوای خنک البرز، انتهای جاده لشکرک (بلوار ارتش) با همکاری شهرداری منطقه یک تهران و شرکت کوچ ایل قشقایی برگزار شده است تا زندگی، آداب و رسوم و موسیقی و هنرهای ایل قشقایی را به نمایش بگذارد و فرهنگ گذشتگان را به نسل آینده انتقال دهد. گلزار کاظمی از زندگی زن عشایر برایم می‌گوید که با هم زندگی زنان عشایر را ورق می‌زنیم.

هر صبح با بانگ خروس بیدار می‌شویم. نماز می‌خوانیم و بعد از سپیده صبح دیگر از خواب خبری نیست. بعد از جارو و نظافت، با پخت نان تیری، صبحانه را برای فرزندان تهیه می‌کنیم و بعد از مشک زدن ودرست کردن کشک، دام‌ها را با چوپان به چرا می‌فرستیم که البته بردن دام به چرا، وظیفه مردان ایل است. اگر هم در ساعت ۹، وقت اضافی داشته باشیم، یکی دو ساعتی را به گلیم‌بافی و قالیبافی اختصاص می‌دهیم.

بزرگ‌ترین هنر زنان عشایر این است که همه نوع بافتنی را بلد هستند، پشم می‌ریسند و تاب می‌دهند و بعد دولا می‌کنند و با رنگ‌های طبیعی مانند روناس، پوست گردو و زعفران که از کوه و دشت می‌چینند رنگ می‌کنند و حتی رنگرزی هم با زنان ایل است.

بعد از آن هم وسایل ناهار را تهیه می‌کنیم؛ بزقورمه، لای‌پلو‌گوشت و مرغ که همان ته‌چین شهری‌ها است، آش دوغ، ترش قیله، دم‌پخت، کلم‌پلو و مرغ‌شکم‌پر از غذاهای محلی ما است. غذاهای اصلی ما واقعا غذای کاملی است که اصولا ازکشک، کره، شیر و ماست در غذاهای محلی ما استفاده می‌شود.

روزی ۲ بار یعنی در هنگام ظهر و عصر با برگشت دام‌ها از چرا، شیر آن‌ها را می‌دوشیم و مقداری از آن را می‌جوشانیم و بعد ماست می‌زنیم. شب‌ها ماست را آماده می‌کنیم تا برای فردای آن روز دوغ درست کنیم. جمع‌آوری هیزم برای پخت شام و ناهار از دیگر وظایف زنان ایل است. سر چشمه می‌رویم و مشک را از آب پر می‌کنیم و برای اهل خانه می‌آوریم. بعد از نماز مغرب و عشا، و بعد از صرف شام، حدود ساعت نه یا ده، می‌خوابیم.

آیا درد آرتروز و کمر و پادردی که بین زنان شهری زیاد شده، با این همه کاری که زنان ایل می‌کنند برای آنها هم وجود دارد؟
زن باردار در عشایر، کوله هیزم را در پشتش حمل می‌کند و حتی گلیم می‌بافد و خم و راست می‌شود ولی با نظر خدا سالم هم هستند؛ چرا که در هوای آزاد و سالم، اعصاب راحت و آرامش دارند. از غذای طبیعی استفاده می‌کنند و خدا را شکر این مشکلات بین زنان ایل دیده نمی‌شود. حتی زنان ۷۰ ساله عشایر کار‌هایشان را خودشان انجام می‌دهند و کسی از کمردرد و پادرد نمی‌نالد.

زندگی زنان عشایر امروز با گذشته فرقی هم کرده است؟
بله. به عنوان مثال در گذشته با اسب و شتر کوچ می‌کردیم اما اکنون با کامیون وسایل را بار می‌زنند و دیگر سنگینی بار به دوش ما نیست. دولت نیز، برای افرادی که توانایی ندارند اسکان می‌دهد.
بعد از انقلاب اسلامی، رسیدگی به عشایر بیشتر شده، عشایر بیمه شده‌اند، دولت مدرسه و حمام برای عشایر ساخته و به طور کلی از لحاظ امور اداری، کار خیلی راحت شده است.

دوست دارید زندگی شهری را جایگزین زندگی عشایری کنید؟
زندگی عشایری واقعا صادقانه است؛ من فکر می‌کنم اتحادی که در زندگی عشایری وجود دارد، هیچگاه در زندگی شهری پیدا نمی‌شود. صمیمیت، همکاری، مهر و محبت و رسیدگی به زندگی همدیگر در زندگی عشایری پررنگ‌تر است. مثلا اگر زمانی در مشک من آب نباشد فوری همسایه با صداقت کمک می‌کند. عشایر خیلی انسان‌های با عاطفه‌ای هستند؛ هم نسبت به هموطنشان و هم نسبت به بچه‌هایشان.

هیچ‌وقت از این همه کاری که می‌کنید خسته نشده‌اید؟
اگر خستگی هم داشته باشد از کارمان لذت می‌بریم. فکر و اعصابمان راحت است. ما یک لحضه وقتمان را به بطالت نمی‌گذرانیم. حتی گاهی اوقات برای صرف ناهار هم وقت کم می‌آوریم. زنان عشایر پا به پای مردان کار می‌کنند و از طریق قالیبافی به خانواده کمک اقتصادی می‌کنند.

لباس‌های محلی که به تن دارید نام خاصی دارد؟
لباس ترکی.

دختران جوان ایل هم از این لباس‌ها استقبال می‌کنند؟
بله. از بچه‌های خردسال تا بزرگتر‌ها، لباس ترک قشقایی را می‌پوشند.

دختران ایل در چه سنی ازدواج می‌کنند؟
بچه‌های عشایر در مقطع ابتدایی با عشایر کوچ می‌کنند و برای دوره راهنمایی و دبیرستان و دانش‌سرای عشایری به شهر می‌روند و در آنجا شبانه‌روزی هستند و بعد از اتمام تحصیل به خانواده برمی‌گردند.
برخی از بچه‌های ایل اکنون دکتر، مهندس، خلبان و مهندس نیروی هسته‌ای شده‌اند و هر کدام از دختران ایل که درس نمی‌خوانند در ۱۲ سالگی ازدواج می‌کنند و اگر ۲۰ ساله شوند دیگر کسی آنها را نمی‌گیرد. ازدواج‌ها هم در داخل ایل صورت می‌گیرد و به ندرت اتفاق می‌افتد دختران را به غریبه و خارج از مردان ایل بدهیم. در ایل قشقایی طلاق اصلا وجود ندارد؛ چون مردان ایل بسیار تعصبی و خوب هستند.

در ارتباط با عروسی دختران ایل، به نظر آنها برای انتخاب همسرشان چقدر اهمیت داده می‌شود؟
برای ازدواج، نظر دختران عشایر پرسیده می‌شود، اما به خواسته پدر و مادر است که آنها صلاح بدانند که آن جوان با ایمان و اعتقاد باشد و از راه حلال روزی به دست آورد. البته خوشبختانه امروزه بیشتر نظر دختران را اهمیت می‌دهند که از سوی مادر یا خواهر نظر عروس پرسیده می‌شود نه از سوی پدر. قدیمی‌ها نظر دختر خیلی برایشان مهم نبود، اما دختران عشایر به خاطر عفت و محجوبیتی که دارند اصلا در روی پدر و مادر نمی‌گویند که من این فرد را نمی‌خواهم.
در جامعه شهری و از نظر قانون اسلام، با خطبه عقد، دختر به عنوان همسر شرعی مرد، اجازه گشت و گذار با شوهرش را دارد ولی دختران در ایل به خاطر عفت، شرم و حیا در حد احوالپرسی با هم صحبت می‌کنند و اگر هم قرار است دختر و پسری که در نامزدی هستند با هم بیرون بروند، حتما خواهر و یا برادر عروس با آنها همراه می‌شود.

رسم و رسوم خاصی برای ازدواج دختران ایل وجود دارد؟
بعد از خواستگاری و گرفتن جواب بله از دختر، به عنوان نشان، طلا و لباس برای عروس برده می‌شود و برای شب عروسی هم دو دست لباس و طلا تهیه می‌شود.
در شب حنابندان هم بنا به سنتی که از قدیم وجود دارد، عروس لباس سبزرنگ می‌پوشد و دو زن مسن‌تر فامیل جلو زلف‌های عروس را از کنار چانه‌اش کوتاه می‌کنند و آرایش آن شب عروس در همین حد است.
دستمال هفت رنگی به نام دوآق داریم که روز عروسی روی سر و صورت عروس می‌گذاریم تا نامحرم صورت عروس را نبیند و این دستمال هفت رنگ در حجله توسط داماد برداشته می‌شود.
در زمان‌های گذشته یک هفته عروسی می‌گرفتند ولی اکنون به خاطر ازدیاد جمعیت، ۳ شبانه‌روز برای برگزاری مراسم عروسی، دور همدیگر جمع می‌شویم، برنج پاک می‌کنیم، قند خرد می‌کنیم، برنج‌کوبی در هاون چوبی داریم که اکنون کمتر شده است و مواد غذایی برای ناهار عروسی را آماده می‌کنیم.
دو هزار نفر مهمان برای ناهار دعوت می‌کنیم و بعد از آن در ساعت ۴ عصر برنامه شروع می‌شود. ساز و دهل و نقاره داریم و مرد‌ها چند هزار متر عقب‌تر در چادر‌ها می‌نشینند و زنان رقص محلی دارند و حدود ۱۰۰ زن دور هم رقص محلی می‌کنند.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
اکنون مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که علوفه برای دام‌ها گران است. نیاز است دولت همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشد. علوفه ارزانتری در اختیار عشایر قرار دهد و از مواد گوشتی و لبنیاتی تولید عشایر خریداری کند.

با تشکر از شرکت کوچ ایل قشقایی و شهرداری منطقه ۱ تهران به خاطر برگزاری این جشنواره و تمامی مردم ایل قشقایی به ویژه زنان ایل که ما را در تهیه این گزارش همراهی کردند.

موضوع اين پست:رسوم قشقایی
نويسنده : مصیب | ساعت 6:19 روز چهارشنبه نهم فروردین ۱۳۹۱
| لينک ثابت

  
تهیه جهیزیه در ایل قشقایی 0زن و خانواده,فرهنگ وآداب محلی 23 پدید آورنده : رفیع افتخار ، صفحه 74 یکی از مسایل دشواری که در تشکیل خانواده جوانان وجود دارد، موضوع تهیه جهیزیه برای دختران می باشد. در جامعه عشایر قشقایی تهیه لوازم زندگی برای شروع زندگی مشترک (جهیزیه) بیشتر به عهده داماد است. در گذشته، خانواده عروس مبلغ وجه نقدی را به عنوان باشلق از خانواده داماد برای خرید لوازم زندگی دریافت می کردند. گرچه امروزه به علت شبهه ای که در مصرف این وجه وجود دارد، در اکثر طوایف و تیره ها، این رسم تا حدودی منسوخ شده، اما در مواردی ممکن است زمینه آن همچنان وجود داشته باشد. در زیر دو نمونه از صورت جهیزیه ای که با وجه باشلق تهیه شده و وسایلی که از طرف خانواده داماد به عنوان جهیزیه فراهم شده را می آوریم. ضمن اینکه در اینجا توجه به مردمی بوده است که زندگی متوسطی داشته و به اصالت و ارزشهای فرهنگی خود پایبند بوده اند و در حفظ آن نیز کوشیده اند. اسباب و اثاثیه تدارک دیده شده برای نوعروس در سال 1338 مبلغ باشلق 12 رأس گوسفند+1500 تومان پول نقد اسباب و اثاثیه ای که خانواده عروس از پول باشلق تهیه کردند 2 تخته پتو ـ 3 عدد اشرفی ـ گردنبند از ملهو و میخک ـ گردنبند از منجوق عقیق و مرجان ظروف: یک عدد کاسه زردرنگ لباس: چارقد و دستمال از هر کدام یک عدد ـ شلیته اعلا یک عدد ـ پیراهن یک عدد ـ اَرخالق (کُلجَه) یک عدد گلیم یک تخته ـ جاجیم یک تخته ـ آبکش یک عدد ـ بند چاتما (سه پایه چوبی) 6 عدد ـ دم افسار اسب 7 عدد ـ خورجین یک عدد ـ طناب 8 لایه یک عدد ـ نمکدان و قنددان بافته شده از هر کدام یک عدد ـ نان دان و سفره بافته شده از هر کدام یک عدد ـ پلاس یک تخته لو. که خانواده داماد به غیر از پول باشلق تهیه کرده اند ارخالق (کلجه) یک عدد ـ پیراهن یک عدد ـ شلیته اعلا و متوسط از هر کدام یک عدد ـ دویاغ یک عدد ـ چارقد و دستمال از هر کدام یک عدد ـ کفش یک جفت ـ نمد یک تخته اسباب و اثاثیه تدارک دیده شده برای نوعروس در سال 1359 مبلغ باشلق 15 هزار تومان وجه نقد اسباب و اثاثیه ای که خانواده عروس از پول باشلق تهیه کرده اند طلا: سنجاق چارقد یک عدد ـ انگشتر یک عدد ـ گردنبند یک عدد ـ گوشواره یک جفت اسباب و اثاثیه ای که خانواده عروس از پول باشلق تهیه کرده اند ظروفات: سرویس غذاپزی (روی) ـ سرویس غذاخوری و پذیرایی (ملامین) لوازم خانگی: چرخ خیاطی ـ اجاق گاز با کپسول ـ چمدان 2 عدد ـ قالی دستباف 6 متری یک تخته ـ رختخواب 2 دست ـ متکا 5 عدد لباس: پیراهن 3 عدد ـ شلیته 5 عدد ـ ارخالق (کلجه) 2 عدد ـ چارقد و دستمال از هر کدام 2 عدد ـ روسری 2 عدد ـ دویاغ یک عدد ـ کفش 2 جفت لوازمی که خانواده داماد به غیر از پول باشلق تهیه کرده اند: یک تخته گلیم ـ یک تخته قالی 4 متری ـ 2 تخته جاجیم امروزه تهیه لوازم زندگی مشترک یا جهیزیه به این صورت است که خانواده عروس و داماد قبل از مراسم عروسی، توافق می کنند که در یک روز معین که معمولاً روز شیرینی خوران است با حضور چند تن از بزرگان فامیل، صورت لوازم مورد نیاز را به خانواده داماد تحویل دهند. آنگاه طرفین با سلیقه یکدیگر در یک روز آنها را تهیه می کنند. خانواده های اصلی قشقایی بر این باورند که می توان ساده زندگی کرد. می توان با نبود فریزر و یخچال و تلویزیون رنگی زندگی کرد و حتی با یک رادیو به سر برد. می توان به جای جاروبرقی از جاروی دستی استفاده کرد. می توان به جای ماشین، لباسها را با دست شست. آنها معتقدند که زینت آلات و طلا و جواهرات ارزش نیست و می توان به مقدار کم آنها اکتفا نمود. به طور کلی می دانند که می توان تجمل گرا نبود و ساده زندگی کرد. از طرف دیگر بر این عقیده اند که با تهیه لوازم ابتدایی و بسیار ضروری قبل از ازدواج و واگذاری تهیه لوازم مورد نیاز زندگی بر عهده زوج جوان بعد از تشکیل زندگی مشترک، زندگی را پرشورتر و با معنویت بیشتر می سازند و یک همکاری، هماهنگی، یکرنگی، یکدلی، تفاهم و صمیمیت خاصی بر زندگی زوجهای جوان سایه می افکند. تنها چیزی که عروس از خانواده پدرش به عنوان جهیزیه می برد چند تخته صنایع دستی مثل گلیم و جاجیم و در صورت امکان قالی و غیره می باشد که خود با همکاری خانواده اش آن را تدارک دیده است که مقدار آن نیز بسته به وضعیت اقتصادی خانواده شان متفاوت است. ناگفته نماند که خانواده داماد هم از این گونه صنایع دستی به پسرشان می دهند. مرد خانواده از آغاز تشکیل زندگی مشترک نقش مدیریتی خود را مخصوصا در یک جامعه مردسالار به خوبی ایفا می کند. اگر این نقش بر عهده زن بود هر آن ممکن بود لوازم تهیه شده از طرف عروس، مانند پتکی بر سر مرد فرود آید و زن، مرد را زیر منّت و دین خود قرار دهد و این خود یکی از عواملی می باشد که پایه های زندگی مشترک را سست می گرداند. شاید این یکی از عواملی است که طلاق را در جامعه قشقایی به صفر یا به درصد بسیار ناچیزی می رساند. اسباب و اثاثیه تدارک دیده شده برای نوعروس در سال 1377 لوازم صورت داده شده از طرف خانواده عروس و خریداری شده توسط خانواده داماد: آینه شمعدان ـ شاخه نبات و کلام اللّه مجید طلا: یک جفت النگو ـ 4 عدد انگشتر ـ یک عدد گردنبند لباس: 3 دست لباس ترکی و 2 دست لباس شهری ـ چادر سفید و مشکی از هر کدام یک عدد ـ روسری 2 عدد ـ چارقد یک عدد ـ دستمال یک عدد ـ دویاغ 1 عدد ـ لوازم آرایشی به مقدار کم ـ کفش و دمپایی از هر کدام یک جفت لوازم خانگی: کمد زیرخانه ـ چوب لباسی ـ یک تخته فرش ماشینی 12 متری ـ موکت 12 متری یک تخته ـ رختخواب 4 دست ـ پشتی 2 جفت ـ چمدان 2 عدد ـ سرویس کامل غذاپزی (نسوز) ـ سرویس غذاخوری و پذیرایی (ملامین و بلوری) ـ گاز غذاپزی و گاز نان پزی با کپسول (سیلندر) ـ تلویزیون رنگی 14 اینچ پارس با زیرتلویزیونی ـ یخچال مولد ـ اتوبخاری ناسیونال ـ چرخ خیاطی مارشال ـ سماور برقی ـ چراغ علاءالدین لوازمی که خانواده عروس به عنوان جهیزیه تهیه کرده اند: گلیم 2 تخته ـ جاجیم یک تخته ـ پلاس یک تخته ـ بالش 4 عدد (پشتی 2 جفت ـ موکت 6 متری یک تخته ـ چمدان یک عدد ـ گوشواره یک جفت ـ طناب 8 لایه یک عدد لوازمی که خانواده داماد به عنوان هدیه تهیه کرده اند: قالی دستباف 6 متری یک تخته ـ جاجیم یک تخته ـ بالش 8 عدد ـ طناب 8 لایه 2 عدد *چارقد: روسری نازک و توری که به صورت سه گوش بوده و با سنجاقی به زیر گلو می بندند. اندازه آن بلند است و تا قوس کمر را فرا می گیرد. * دستمال: معمولاً در تبریز تهیه می شود و آن را با شکل خاصی بر روی چارقد می بندند. * آرخالق (کلجه): نوعی کت زنانه کوتاه با آستینهای بلند که با زایده ای که جلو آستین وجود دارد روی دست را تا نوک انگشتان می پوشاند * شلیته: لباس مخصوص زنان قشقایی می باشد که از کمر تا برآمدگی کنار پا را فرا می گیرد و اندازه آن از 6 متر تا 12 متر بسته به جنس پارچه متفاوت است. * دویاغ: نوعی دستمال هفت رنگ می باشد که هنگام خارج کردن عروس از خانواده پدرش به طرف خانه داماد بر روی سر و صورتش می اندازند تا کاملاً پوشیده باشد. * پایه بند: طناب رنگی بلند با آویزهایی به نام گمپل با رنگهای متنوع و زیبا که چادر یا اتاق عروس را با آن مزین می کنند. * پلاس: بافته ساده ای است که زیر سفره نان پزی می اندازند. منبع: ــــــــــــــــــــــــــ فصلنامه عشایری ذخایر انقلاب ـ دوره جدید ـ سال دوم ـ شماره 4 ـ شماره پیاپی 24 تهیه جهیزیه و تحول آن در ایل قشقایی ـ زیور رحمانی نژاد موضوع اين پست:رسوم قشقایی
نويسنده : مصیب | ساعت 5:59 روز چهارشنبه نهم فروردین ۱۳۹۱
| لينک ثابت

  برای تاسیس شبکه قشقایی
برای تاسیس شبکه قشقایی به آدرس زیر رفته و آن را امضا کنید
petitiononline.com/qashqaie/petition.html
ابتدا بر روی sign the petition کلیک کنید سپس بعد از وارد کردن مشخصات مربوط بر روی preview signature کلیک کنید و در نهایت بر روی approve signature کلیک کنید تا نظر شما در سایت به ثبت برسد.....
قشقایی خان نمیخواهد که از مردمش به عنوان گوشت جلوی توپ استفاده کند ، قشقایی مدرنیسم میخواهد. موضوع اين پست:رسوم قشقایی
نويسنده : مصیب | ساعت 21:48 روز پنجشنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۸۹
| لينک ثابت

  اسلحه و نقش آن در ایل قشقایی
اسلحه و نقش آن در ایل قشقایی

تفنگ برای مردم عشایر هم ابزار است و هم ارزش (عزیز كیاوند) ارزش تفنگ ناشی از نقش آن در زندگی عشایر است. مردان ایل با  داشتن تفنگ احساس قدرت و توانایی كرده و معتقدند بدون تفنگ بی دفاع هستند. بالاترین عشق و علاقه برای جوانان ایلی داشتن یك تفنگ خوب است. لباس،غذا، هیچ چیز به اندازه تفنگ ارزش ندارد. تفنگ علاوه بر ایجاد غرور و ترساندن مخالفان،دشمنان برای دفاع در برابر درندگان و سارقین و محافظت از حیثیت خود  وخانواده و اموال خود می باشد. خیلی از جوانان ایلی برای داشتن یك تفنگ برنو بلند  آه می كشند و همیشه آرزوی خرید آن را دارند،همانند عشایر لر كه چشمان یار را به تفنگ برنوی بلند تشبیه كرده اند كه با عاشق در نبرد است. قشقائی ها هم برای ارزشیابی خیلی چیزها را با تفنگ می سنجند و در بین انواع تفنگها مدل برنو ساخت چك اسلواكی كاملا مورد توجه و علاقه آنهاست.این مدل بیانگر تمام تفنگهای جنگی بوده و چون هدفگیری و برد آن را پسندیده و به آن عادت كرده اند از نظر روانی هم دوستدارش شده اند.

موضوع اين پست:رسوم قشقایی
نويسنده : مصیب | ساعت 13:40 روز سه شنبه شانزدهم آذر ۱۳۸۹
| لينک ثابت