معرفی هنرمندان موسیقی اصیل قشقایی

 21351981395733129943.jpg 

     

زندگی نامه هنری  استاد فرود گرگین پور :

وی فرزند بزرگ زنده یاد استاد حبیب خان گرگین پور متولد ۱۳۲۴ در ایل قشقایی است. او در کودکی با تشویق والدین موسیقی را آغاز نمود. ابتدا با آکوردئون آشنا شد سپس با ویلون مانوس شد و والدینش را بر آن داشت تا او را به تهران برده تا او در محضر اساتیدی همچون حبیب الله بدیعی ، علی تجویدی به آموختن و تکمیل هنر خود بپردازد. روشن ضمیری است که به لحاظ استعداد خداوندی در مدت دو سال شش کلاس ابتدایی و در مدت دوسال دوره دبیرستان را به اتمام رساند.

او در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه شیراز در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل شد و سپس در سال ۱۳۵۴ با ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران از تجارب استادانی نظیر نورعلی خان برومند ، علی اصغر بهاری ، محمدرضا لطفی  بهره مند گردید . بدیعی درباره او گفته ، گرگین پور تنها شاگرد من است که به او حسادت میکنم.

وی در سال ۱۳۵۸ در رشته موسیقی فارغ التحصیل شد . وی در مسابقات سراسری موسیقی کشور که قبل از انقلاب هر ساله برگزار می شد در سال ۱۳۵۶به مقام نخست نوازندگی ویلن در کشور دست یافت و بعدها در سال ۱۳۷۲ در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر نیز مقام نخست نوازندگی کمانچه کشور را از آن خود ساخت .

او به مدت چهل و اندی سال عاشقانه در راه اعتلای فرهنگ موسیقی اصیل قشقایی زحمات زیادی را متحمل شد و به تدوین و گردآوری آهنگ های قشقایی که در حال فراموش شدن بودند پرداخت .

وی در طول فعالیت های هنری با استادان بزرگ نواحی و سنتی ایران زمین همکاری نزدیک داشته و برای تعدادی از بزرگان موسیقی کشور هم آهنگ هایی ساخته که منتشر شده اند ولی متاسفانه عموم نمی دانند آهنگساز این اثرها چه شخصی است .

از آثار دیگر ایشان می توان به اثر جاودانه ۱۳۵۴ با همکاری محمد حسین کیانی ، کاست شماره ۱ترکمن صحرا سال ۱۳۵۸ ، هجران ، کوراغلو ، مجموعه آلبوم ۶ کاسته موسیقی قشقایی منتشر شده توسط انجمن موسیقی ایران ......و تعداد بی شماری از نواخته های خصوصی وی که در دسترس علاقه مندان قرار دارد. و همچنین اجراهای متعدد کنسرت هایی که در شهرهای مختلف مانند شیراز ، اهواز ، گچساران ، تهران و ..... به روی صحنه برده .

متاسفانه این استاد بزرگ سال هاست که  بیماری عصبی گریبان گیر اوست و او را رنج می دهد و این روزها اوقات استاد به معالجه بیماری و استراحت می گذرد. از خداوند بزرگ سلامتی آن استاد را آرزو داریم .انشاالله به زودی شاهد رفع کسالت استاد و همچون گذشته او را در صحنه های موسیقی سالم و شاداب نظاره گر باشیم .(با سپاس از استاد برزو طیبی پور که این نوشته را در اختیار ما گذاشتند.)

   زندگی نامه هنری  استاد حبیب الله خان گرگین پور :

در سال ۱۳۰۳ در ایل قشقایی به دنیا آمد . عشق و علاقه وافر او به موسیقی در کودکی ، والدینش را بر آن داشت تا او را نزد استاد داوود نکیسا ، استاد بزرگ موسیقی ایل قشقایی به فراگیری موسیقی بگمارد .

او سال ها تلاش کرد و به لطف آن استاد بزرگ هر آنچه می بایست و می توانست آموخت ، مشق نمود و نواخت تا بدان حد که در نوازدگی سه تار سبک مخصوص به خود را پایه ریزی کرد .

وی نزدیک به هفتاد سال هر آنچه را که با زحمت و مرارت فراوان آموخته بود تا آنجا که مقدور بود مقام های اصیل ایل این میراث کهن فرهنگ را به امانت نگهداری و به هنرمندان با ذوق ایل تقدیم نمود .

ایشان بدون شک یکی از مشعل داران و چراغ افروزان دودمان موسیقی مقامی قشقایی است چرا که همت والایی در حفظ و اشاعه و اعتلای موسیقی مقامی قشقایی از خود نشان داده همچنین به طور مستقیم و غیر مستقیم شاگردان زیادی را تربیت نموده است .

شاگردان برجسته ای همچون فرزندان خویش استاد فرود گرگین پور و  دکتر فرهاد گرگین پور ، نصرالله جهانگیری ، ابراهیم کهندل پور ، مسعود نامداری قره قانی ، برزو طیبی پور ، محمد جاویدی ، ارسلان میرزائی و ..... همگی از سبک آن استاد بزرگ پیروی نموده اند .

آن استاد بزرگ در طول عمر پربار خویش با هنرمندان بزرگی همچون داوود نکیسا ، سلیمان نکیسا ، منصور خان بهمنی ، محمد قلی خورشیدی ، محمد حسین کیانی ، تهمورث کشکولی و استاد گنجی و ..... همکاری نموده و آثار گران بهایی را به یادگار گذاشته اند .

(با سپاس از استاد برزو طیبی پور که این نوشته را در اختیار ما گذاشتند.)

زندگی نامه هنری استاد هلاکو خان جانی پور قشقایی

شادروان هلاکوخان جانی پور فرزند مرحوم حاج مرتضی قلی خان و نوه مرحوم حسین قلی خان صمصام می باشد که در سال ۱۳۲۲ در ایل قشقایی به دنیا آمد . صمصام برای علاقه مندان به فرهنگ و هنر قشقایی چهره ای آشناست که علاوه بر شخصیت اجتماعی و مردمیش اشعار و آهنگ های منتسب به او جایگاه ویژه ای در موسیقی قشقایی دارد و دور از انتظار نیست که نوه او نیز همانند خودش چون ستاره ای در هنر و موسیقی ایل بزرگ قشقایی بدرخشد . استاد هلاکوخان از همان دوران کودکی به خاطر نبوغ و استعداد ذاتی که داشت در جمع فامیل و آشنایان با صدای دلنشین خود به خواندن آهنگ های قشقایی می پرداخت .

در سن ۱۲ سالگی بی هیچ استاد و تعلیم دهنده ای سه تار به دست گرفت و کم کم نغمه های ستار ، چاشنی صدای گرم و گیرای او شد و چنان به سرعت در این زمینه پیشرفت نمود که مایه تعجب و تحسین همگان گردید .

مخاطب اشعار و آهنگ های او بیشتر کوه بود ( داغلار ) . همان کوه هایی که در دامن آنها صدا به غلیان می افتد و امواج آن تا قله ها می پیچد و ایل با آن انس و الفتی دیرینه دارند . بدین ترتیب صدای گرم او علاقمندان زیادی پیدا کرد و نوار صدای او دست به دست و خانه به خانه به منازل راه یافت .

استاد هلاکوخان علاوه بر آهنگ های قشقایی ، فارسی ، دشتی ، لری را نیز با همان صدای گرم و جذاب خود می خواند. مخصوصا سوز و گدازی که در موقع خواندن آهنگ های دشتی نهفته در صدای او بود هر شنونده ای را تحت تاثیر و احساس خود قرار می داد و این سوز و گداز در لابه لای صدای او بعد از داغ مرگ دو فرزند جوان و برومندش مهرداد و محمود به اوج  خود رسید و یاد آن دو عزیز در اشعار و آوازهای او به صورتی متبلور بود و دل با احساسی نبود که با شنیدن آن اشکی بر چشمانش حلقه نزند .

او علاوه بر هنر با خصوصیت اخلاقی برجسته خود که همانا گرمی ، مهر و صفا و یکرنگی بود توانست محبوبیت و مجذوبیتی فوق العاده در بین هزاران دوست و آشنای خود به دست آورد . دوستداران و شاگردانی که در روز خاک سپاریش بیستم شهریور ۱۳۸۰ بدانسان که دیده شد علاقه و محبت خود را به آن زنده یاد به نمایش گذاشتند .( مصاحبه با جناب مهندس انوشیروان خان جانی پور توسط نادر نامداری قره قانی)

زندگی نامه هنری استاد محمد حسین کیانی :

در سال ۱۲۹۵ در ایل قشقایی متولد شد. از همان کودکی از صدایی زیبا برخوردار بود به طوری که بنا بر روایت خودش از سن ۸ سالگی در مجالس بزرگان آواز می خوانده . او با پیروی از سبک و سیاق خوانندگان بزرگ پیش از خود همچون حسین قلی خان صمصام و استفاده از تجارب دیگر استادان نظیر داوود نکیسا ، سلیمان نکیسا ، حبیب خان گرگین پور ، هادی نکیسا و ..... به دامنه اطلاعات خود افزود و بعدها با دخل و تصرف هایی که در اجرای تحریرها و مقامات قشقایی انجام داد در آواز برای خود سبکی منحصر به فرد ایجاد کرد .

لطافت صدا ، دامنه صدای بالا ، پر حجم و وسیع و رسا و دارای طنین و زنگ ، انتخاب درست شعر مناسب با مضمون آهنگ ، اجرای به موقع تحریرهای زیبا ، پرتوان و بسیار پیچیده و فنی و منحصر به فرد با فراز و نشیب های به موقع از ویژگی های صدای استاد محمد حسین کیانی بود که به جرات می توان اذعان داشت ایشان یگانه خواننده قشقایی صاحب سبک بوده است که تاکنون کسی را یارای تقلید از این هنرمند بزرگ نبوده است .

وی در سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹ با رادیو  شیراز همکاری نمود و حاصل کار ، مجموعه هایی با سه تار و ویلون استاد هادی نکیسا تولید شد که در آرشیو رادیو موجود است و بعضی از همان آثار در دسترس عموم قرار دارد . از آثار دیگر استاد می توان به اثر جاودانه ۱۳۵۴ با همکاری استاد فرود گرگین پور و آلبوم دو کاسته ایلیاد با همکاری هنرمند ارزنده و نام آشنای ایلمان برزو طیبی پور اشاره نمود .

استاد کیانی در سال های آخر عمر پر بار خویش در چندین جشنواره و کنسرت در شهرهای مختلف مانند گچساران ، هفتگل ، اهواز ، شیراز ، کرمان ، تهران ، تبریز و ارومیه شرکت نمودند و با وجود کبر سن در تمی اجراها بسیار مقتدرانه ظاهر شدند و اجراهای موفقی را به نمایش گذاشتند و همگان را به تحسین واداشتند .استاد علاوه بر آواز قشقایی ، عشق و علاقه و مهارت عجیبی در شاهنامه خوانی داشتند و در اکثر جشنواره ها و فستیوال ها بخشی از برنامه های خود را به شاهنامه خوانی اختصاص می دادند .استاد علاوه بر هنر موسیقی به سجایای اخلاقی بی شماری آراسته بودند. انسانی پاک ، بی آلایش ، سخاوتمند ، دارای طبع بلند و عزت نفس زیاد ، شریف ، مهربان و صمیمی ، دوست داشتنی ، به طوری که با هر کس یک بار برخورد می کرد شیفته او می شد . سرانجام استاد در بیست و هشتم فروردین 1388 از این دنیای خاکی چشم فرو بست و به دیار باقی شتافتک. یادش گرامی باد .(با سپاس از استاد برزو طیبی پور که این نوشته را در اختیار ما گذاشتند.)

زندگی نامه هنری استاد تهمورث خان کشکولی :

در  بیست و دوم بهمن ۱۳۱۹ در ایل قشقایی متولد شد. موسیقی را از  کودکی شروع نمود و سپس با پیروی از خوانندگان پیشکسوت همچون استاد محمد حسین کیانی  و محمد قلی خورشیدی و مخصوصا محمود خان اسکندری کشکولی به معلومات موسیقی مقامی خود افزود .استاد  که از صدای بسیار رسا و زیبایی برخوردار بودند خیلی زود به شهرت رسیده و طرفداران بسیاری پیدا نمودند. از آنجا که در مناطق سردسیر و ییلاقی دارای املاک کشاورزی بود و در مجاورت مردم نیک بویراحمد می زیست به زبان و فرهنگ موسیقایی بویر احمد آشنایی و اشراف کامل داشت .

وی در طول فعالیت هنری خود با استادان بزرگ و به نامی همچون استاد گنجعلی سعادتی ( استاد گنجی نوازنده بزرگ کرنای قشقایی ) ، استاد هادی  نکیسا ، حبیب خان گرگین پور ، فرود گرگین پور  و ..... همکاری نموده است و حاصل سال ها تلاش عاشقانه او در راه موسیقی قشقایی آثار گرانبهایی است که از خود به یادگار گذاشته است .

از آثار وی می توان به اثر جاویدان ، به یاد ماندنی و تکرار ناشدنی آلبوم سال ۱۳۵۸ در ترکمن صحرا با همکاری استادان گنجعلی سعادتی ، حبیب خان گرگین پور ، فرود گرگین پور  و از آثار به ثبت رسیده وی نیز می توان به آلبوم های گدن آغور ائل با همکاری استاد حبیب خان گرگین پور آلبوم ، داغلار نولدی با همکاری استاد برزو طیبی پور ، درنا وار با همکاری استاد فرهاد گرگین پور اشاره نمود.(با سپاس از استاد برزو طیبی پور که این نوشته را در اختیار ما گذاشتند.)

زندگی نامه هنری محمود خان اسكندري  کشکولی

 محمودخان اسكندري کشکولی فرزند اسفنديار از طايفه كشكولي ايل قشقايي متولد سال 1308 فعاليت هنري را در موسيقي بومي و تركي قشقايي و شاهنامه­خواني در نوجواني در محضر عمويش مرحوم اردشيرخان كشكولي شروع كردند و با پيشكسوتان هنرمند ايلي در 12 سالگي آشنا شدند.

از عاشيق­های قشقایی ، استادان عاشق امامقلي، عاشق حمزه، عاشق اسماعيل و چندين عاشق ديگر در آشنایی وی با موسیقی قشقایی تاثیر گذار بودند. در موسيقي اصيل قشقايي از محضر مرحوم استاد حبيب خان گرگين پور و فرزندان هنرمندش و کیامرث خان جهانگيري، كاكاخان بيگ خورشيدي، منصورخان بهمني و حاج محمد حسين كياني  و سلطان علي بيگ ديزگاني و ديگر هنرمندان پيشكسوت بهره گرفتند. با استاد امير بهادرخان كشكولي در سنين جواني در راديو شيراز برنامه اجرا نموده و آواز خواندند.

شاهنامه خواني را در محضر غلامحسين خان كشكولي و پسرش عبداالله خان آموختند. مدتها نیز از شاهنامه­خوان معروف دشتي و دشتستان مرحوم حسن لشكري معروف به حسن اسفنديار و ديگر استادان آن زمان بهره ها بردند.

سابقه ی هنري: در همايش قومي ايل قشقايي در فرهنگسراي بهمن شركت نموده و در سال 1372 اولين كنسرت موسيقي قشقايي را در شيراز برنامه ریزی و اجرا كردند. در تمام كنسرت­هاي موسيقي كه با حضور حبيب خان گرگين­پور و فرزندانش فرود و فرهاد گرگين­پور و ديگر هنرمندان برگزار مي­شد شركت فعال داشتند.

در بزرگداشت فردوسي بزرگ و در صدا و سيماي فارس بارها شاهنمامه ­خواني كرده­اند.

در سريال  درد عشق ساخته هادي سيف و در مستند بنكو پستچي ايل ساخته كيومرث درم بخش در نقش بزرگ قبيله يا ايلخان ايفاي نقش كرده­ و هم اكنون درسن 83 سالگي در برنامه­هاي فرهنگي و هنري ايلي فعاليت دارند. در طول عمر 80 ساله با هنرمندان زيادي آشنایی و مراوده داشته اند که  اگر بخواهیم همه آنها را نام ببرم مثنوي هفتاد من كاغذ خواهد شد. وی شاگردان زیادی را  آموزش داده­ و هنوز هم آموزش مي­دهند. وی هنرمندی محبوب و وجود ارزشمندشان گرمی بخش تمام محافل ایل می باشد.

  زندگی نامه خانم پروین بهمنی

موسیقدان - پژوهش گر فرهنگ قومی - دارای درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دکتر افتخاری بین المللی - اولین زن پژوهش گر موسیقی محلی ایران - یکی از ۶ زن پیشکسوت موسیقی محلی ایران - احیاگر فرهنگ لالایی و مادرانه عشایر ایران و .....

 پروین،متولد ۱۳۲۸ در ایل قشقایی ، کودکی را در میا ن ایل گذراند. پس از تحصیلات متوسطه وارد تربیت معلم عشایری شیراز شد و سال ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. پدرش، غلامرضا بهمنی،  از موسیقی دانان ایل و صاحب سبک بود.

او می گوید از زمانی که دایه اش، لالایی ها را در گوشش زمزمه می کرد، به موسیقی ایل علاقمند شد و پدر هنرمندش نیز مشوق او بود. از محضر اساتیدی مانند: محمد حسین کیانی( آواز خان بنام ایل قشقایی)، محمد قلی خورشیدی( شاهنامه خوان معروف ایل)، هادی نکیسا و حبیب الله گرگین پور(مشهورترین موسیقیدانان ایل ) و محمد رضا درویشی فیض برد. وی مدت مدیدی نیز نزد هنگامه اخوان به آموختن موسیقی ردیفی ایران پرداخت. او همچنین فرزندان خود را با موسیقی سنتی و عشایری آشنا نمود و بیش از دو دهه است که زندگی خود را وقف پژوهش و احیاء موسیقی سنتی و اصیل ایل قسقایی نموده است.

پروین، رسما کار بنیادین خود را از هجدهمین جشنواره بین المللی فجر در حوزه هنر و فرهنگ آغاز کرد. از سال ۱۳۷۴ به دفعات در جشنواره های متعدد بین المللی، ملی و منطقه ای، دعوت گردید و برنامه های مختلفی را اجرا و یا مدیریت نمود. در سال ۱۳۸۱، گروه موسیقی قشقایی حاوا را با هدف : حفظ و اشاعه موسیقی اصیل ایل تشکیل و سرپرستی آن را به عهده گرفت . ( حاوا بر گرفته از نام هنرمند و موسیقی دان پیشکسوت قشقایی است).

 پروین به جمع آوری اشعار ایل همت گذاشت، بالغ بر ۱۵۰۰ قطعه دو بیتی با زبان ترکی را  به فارسی برگرداند و به حوزه هنری تحویل داد. به تحقیق در شعر و موسیقی قشقایی پرداخت و آنها را به رشته تحریر درآورد و یافته های خود را به رایگان در اختیار دانشجویان، علاقمندان و پژوهشگران قرار داد. در ساماندهی و معرفی هنرمندان  ایل، تلاش بسیار داشت و چهره های گمنام و مستعد عشایر را شناسایی و با جامعه هنری کشور مرتبط نمود و در این راه حتی آپارتمان کوچک خود را در اختیار هنرمندان قشقایی گذاشت.

 همکاری پژوهشی خود را با اساتید دانشگاه های باکو، ترکیه، کوزوو، ترکمنستان در زمینه فرهنگ و هنر و ادبیات زبان ترکی و نیز سازمان بین المللی یونسکو توسعه داد و برای فیلم های مختلف و مستند تلویزیونی، آهنگ و آواز تنظیم نمود و به عنوان کارشناس در برنامه های مختلف صدا و سیما به ایفای نقش پرداخت. او عاشق موسیقی قشقایی است و در کلان شهر تهران هم، خلق و خوی ایلی را حفظ کرده است. معتقد است موسیقی، کالای تجاری نیست و به ویژه موسیقی نواحی، حسی است و از همین طریق باید آن را منتقل نمود. می گوید: زنان ایل هنرمندان واقعی هستند که با گفتن مداوم لالایی به فرزندان، زمزمه در شیر دوشی، تراته خوانی در هنگام قالی بافی و کار روزانه، این هنر و میراث را سینه به سینه حفظ و منتقل کرده اند.

وی به دفعات از طرف کشورهای مختلف از جمله ترکیه و آذربایجان دعوت شده و مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.  سر پرستی گروه های موسیقی را در جشنواره های متعدد بین المللی و ملی بر عهده داشته  و بالغ بر ۲۰ لوح های سپاسِ و تقدیر از جشنواره های مختلف ( فجر، موسیقی نواحی ، موسیقی آیینی، تماشاگه راز ، شب های استان ها، آواهای باستانی و..)   را دریافت کرده است. از ایشان به عنوان یکی از زنان پیشکسوت موسیقی ایران،  تنها زن پژوهشگر  بومی و یکی از ۳۶ استاد موسیقی نواحی ایران تقدیر به عمل آمده است. برخی از تلاش های فرهنگی ایشان در قالب مقاله، لوح فشرده و.. منتشر گردیده و تعدادی نیز در فرایند اخذ مجوز و انتشار است، ولی همچنان نگران از دست رفتن این سرمایه ملی و فراموشی هنرمندان گمنام ایل می باشد . وی هم اینک در دانشگاه استانبول به عوان مدرس فرهنگ فولکلور مشغول شناسایی فرهنگ و هنر قشقایی به جهانیان می باشد.

نشانی و تاریخ برگزاری نشست انجمن افق

تلفن تماس: ۸۱۲۱ ۵۵۳ ۰۹۱۹ نادرنامداری قره قانی

Nadernamdari@YAHOO.COM

انگیزه راه اندازی انجمن فرهیختگان و متخصصین قشقایی(افق)

۱- برقراری ارتباط صمیمانه بین قشقایی ها از همه طبقات و اقشار اجتماعی به ویژه تحصیل کردگان - فرهیختگان - متخصصین - هنرمندان - دانشجویان و فرهنگ دوستان.

۲- فراهم آوردن زمینه های حضور موثر آنان در فعالیت های داوطلبانه فرهنگی - هنری.

۳- تهیه و گردآوری بانک اطلاعات هنرمندان - دانشجویان - متخصصین و علاقمندان به فرهنگ قشقایی.

۴- تحقیق و پژوهش در زمینه مسایل هنری - فرهنگی و اجتماعی قشقایی و تلاش برای نگهداری آن.

۵- گسترش آثار فرهنگی و هنری قشقایی جهت آشنایی و شناخت دیگر هموطنان. 

۶ - ایجاد ارتباط و همکاری با مسئولین و نهاد های دولتی در جهت کمک به رشد و معرفی فرهنگ و هنر قشقایی. 

     اعضای شورای مرکزی انجمن فرهیختگان و متخصصین قشقایی(افق) به ترتیب الفبا بشرح زیر می باشد:

۱- آقای بهمن افراسیابی ۲- آقای ناصر ایرجی ۳- آقای وحید شیبانی ۴- آقای صمد شیبانی  ۵- خانم نرگس طاهری  ۶- آقای سلطان علی کریمه  ۷- آقای حمید کرمی  ۸- آقای امید مصطفوی   ۹- آقای کاووس محمدی قره قانی ۱۰- آقای منصور نصیری طیبی ۱۱- آقای بهنام نوروزی ۱۲- آقای نادر نامداری قره قانی ۱۳- آقای مسعود هوشمندی  

نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان و فرهیختگان قشقایی به رییس جمهور دکتر حسن روحانی....

با درود و عرض ارادت محضر رییس جمهــور محبوب و محترم جناب آقای دکتر حسن روحانی

اینجانب نادر نامداری قره قانی به عنوان نماینده ی فرهنگی و از طرف جمعی از فرهیختگان و متخصصین ، هنرمندان و دانشجویان قوم سرافراز قشقایی ، پیام تبریک و مراتب خشنودی خود را از انتخاب حضرت عالی به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران اعلام و ابراز می نمایم. خشنودتر از آن جهت که ، انسانی شایسته ، با شعار اعتدال و تدبیر پای در عرصه رقابت نهاده و ملت فهیم ایران نیز با انتخابی هوشمندانه ، در خلق این حماسه ملی که خواست رهبر انقلاب نیز بود سنگ تمام گذاشتند. قشقایی ها هم با جمعیت چند میلیونی خود که در استان های فارس ، اصفهان ، بوشهر ، کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری و... پراکنده هستند ، همچون سایر هموطنان در خلق این حماسه ملی نقش بسزایی داشتند. قوم سرافراز قشقایی همواره در کنار سایر اقوام ایرانی در اعتلای نام و پرچم این سرزمین کوشیده و می کوشند. گذشته ی پرافتخار این قوم در انقلاب مشروطیت ، مبارزات ضد استعماری جنوب علیه انگلیسی ها، و نقش موثر قشقایی ها در نهضت ملی شدن صنعت نفت و حمایت جانانه آنها از دولت ملی دکتر مصدق و مقاومت در برابر کودتای ننگین انگلیسی آمریکایی 28 مرداد که منجر به خسارات جبران ناپذیری برای قشقایی ها شد و بالاخره رشادت های جوانان قشقایی در جنگ هشت ساله تحمیلی در دفاع از این آب و خاک و ... همواره مهر تاییدی بر فداکاری قشقایی ها و دلیلی انکار ناپذیر بر وطن دوستی و اجنبی ستیزی آنان هست. قشقایی ها عاشق بی قرار ایران اسلامی هستند. واین ادعا در جمله ماندگار و مشهور سردار عشایر صولت الدوله قشقایی در پاسخ به آتاتورک پادشاه عثمانی که در برابر فشار پهلوی در قلع و قمع قشقایی ها از آنان خواسته بود تا به ترکیه مهاجرت کنند تا سرزمینی در اختیار قشقایی ها قرار دهند ، کاملا مشهود و هویداست: من خود و ایلم میتوانیم کوچ کرده و به آنجا پناه آوریم اما خاک ایران را چگونه میتوانیم با خود بیاوریم؟؟

جناب رییس جمهور، شما در وعده های انتخاباتی خود اشاره کردید که یک حقوق دان هستید و همواره از حقوق و دغدغه های اقوام ، سخن گفتید و این چراغ امیدی بود که در دل همه اقوام ایرانی روشن شد و آنان را امیدوار کرد تا بخشی از حقوق و خواسته های منطقی و مسلم خود را که در چهارچوب قانون اساسی و مصالح کشور عزیزمان هست ، مطرح و مطالبه کنند.

جناب رییس جمهور، بزرگترین دغدغه ی امروز ماقشقایی ها، از بین رفتن فرهنگ و هویت مان هست . بدون آنکه بتوانیم کمترین کمکی برای حفظ این هویت داشته باشیم فقط شاهد نابود شدن آن هستیم. هیچ حامی و متولی دولتی در این زمینه نداریم . بیشتر اقوام ایرانی بدلیل داشتن استان ، داری شبکه های رادیو و تلویزیون بوده و با ساخت و پخش برنامه ها به زبان خودشان ، باعث رشد و ترویج فرهنگی قوم خود هستند. اما متاسفانه قشقایی ها با این همه جمعیت و ظرفیت و پشتوانه فرهنگی  حتی بدون داشتن یک روزنامه ، چه امکانات و جایگاهی دارند؟؟ یکی از اساسی ترین و جدی ترین خواسته های ما که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و به یک بدعت ناپسندی هم تبدیل شده ، عدم استفاده و بکارگیری نیروهای تحصیل کرده و توانمند و شایسته قشقایی ها در بخش های مدیرتی کشور ، استان و حتی شهرهای قشقایی نشین می باشد. و با بکارگیری و انتصاب افراد غیر قشقایی در این شهرها ، متاسفانه آگاهانه یا ناآگاهانه ، باعث نارضایتی مردم می شوند ، چون هیچ اهمیت و ارزشی قایل نبوده و توجهی به هویت و فرهنگ قشقایی ندارند و این باعث سرخوردگی و بی انگیزگی جوان قشقایی شده است. امروزه قشر عظیمی از فرزندان قشقایی با تحصیلات عالی و تخصص و هوش بالای خود که آن را هم مدیون خدمات ماندگار آموزشی استاد محمد بهمن بیگی هستند ، هیچ سهمی در قدرت سیاسی و مدیریتی استانها ندارند. و هیچگاه فرصتی به آنها داده نشده تا از توانمندی های خود در جهت خدمت به کشور و به خصوص خود قشقایی ها استفاده کنند. و این بدور از انصاف و عدالت هست که با تنگ نظری و کم مهری از این همه قابلیت ، استفاده نگردد  و همگی سرخورده و ناامید به گوشه ای رفته باشند. امیدواریم دولت تدبیر و امید با نگاهی متفاوت و ملایم ، با درایت و شایسته سالاری ، حقی هم برای قشقایی ها قایل باشند تا آنان هم بتوانند در کنار سایر هموطنان ، سهمی در اداره ی کشورمان داشته باشند.

در پایان چند پیشنهاد خدمت ریاست محترم جمهور تقدیم می کنم:

1-  راه اندازی شبکه استانی رادیو تلویزیون قشقایی ، همانند شبکه های استانی کردستان ، بلوچستان ، کهگیلویه و بویر احمد ، چهارمحال و بختیاری، شبکه های آذربایجان و .... که در این راستا خود جوانان قشقایی توانایی تامین برنامه های آن را دارند. چون با توجه به جمعیت و ظرفیت فرهنگی قشقایی ها، بدلیل نداشتن استان ، این حداقل کاری هست که دولت محترم برای جلب رضایت و دلجویی از قشقایی ها می تواند انجام دهد.

2-  بکار گیری از نیروهای توانمند و متخصص و شایسته قشقایی  در مدیریت اجرایی کشور ، استان و به ویژه شهرهای قشقایی نشین ، که از اساسی ترین خواسته ها می باشد.

3-  اجازه ایجاد مراکز فرهنگی و فرهنگسرای قشقایی در شهرهای قشقایی نشین ، جهت حفظ و گسترش هنر ، فرهنگ و صنایع دستی قشقایی که شهرت جهانی دارند. که دراین راستا متاسفانه تمام تولیدات صنایع دستی قشقایی که حاصل زحمات طاقت فرسای مادران و خواهران قشقایی می باشد به نام صنایع دستی استانها جعل و معرفی می شود.

4-  دستور تشکیل یک تیم کارشناسی قوی و دلسوز با کمک خود قشقایی ها برای جلوگیری از اسکان های بی برنامه و غیر کارشناسی که تماما نتیجه عکس داشته و باعث مهاجرت بی رویه به شهرها و منجر به حاشیه نشینی در شهرها شده ،که خود پیامدهای اجتماعی و امنیتی ناگواری را در جامعه در پی دارد.

5-  دستور جلوگیری از مسدود کردن ایل راه ها و  تصرف مراتع ییلاقی و قشلاقی عشایر ، به بهانه های مختلف ، که باعث تنگ شدن عرصه به عشایر و مهاجرت اجباری آنان به شهرها شده و.... والسلام

نادر نامداری قره قانی 

دبیر انجمن فرهیختگان و متخصصین قشقایی 

(بخش مهمی از این نامه در مورخه 1392/08/08 در روزنامه شرق  بچاپ رسید.)

کتاب خاطرات ملک منصورخان قشقایی

برای تهیه کتاب خاطرات ملک منصورخان قشقایی با این شماره تلفن تماس بگیرید:

   ۸۱۲۱ ۵۵۳ ۰۹۱۹  نادر نامداری قره قانی       email:NaderNamdari@yahoo.com

قبول سفارش و ارسال به سراسر جهان    قیمت روی جلد: ۲۶۰۰۰ تومان 

خاطرات ملک منصور خان قشقایی در کتابی در حدود ششصد صفحه با قطع وزیری به چاپ رسیده است. این کتاب ، خاطرات شخصی ملک منصور خان قشقایی(۱۲۸۷ - ۱۳۸۵ ش) و حاصل سالها تجربه زندگی ایلی و دوران تحصیل وی در خارج از کشور و روزهای تبعید می باشد. این خاطرات یکی از مهمترین منابع تاریخ معاصر قشقایی و به تبع آن بخش های وسیعی از حوزه ی فارس به شمار می آید. یکی از دلایل اصلی این اهمیت ، نوع نگاه صاحب خاطرات به تحولات آن دوره و علایق گسترده تر تاریخی اوست که باعث شده است در ثبت این خاطرات فقط به تجارب شخصی خود بسنده نکند ، بلکه مجموعه ای از داده ها و دانسته های دیگر را نیز که از لحاظ تاریخ و جغرافیای حوزه ی مورد بحث ، مهم است در این یادداشت ها منعکس کند. در کنار این خاطرات که با یکی ازمهمترین ادوار تاریخ معاصر ایران توام است و در آن علل و چگونگی مجموعه ای از جنگ های خارجی و شورش های داخلی نیز به تصویر کشیده شده است  ارائه مجموعه ای از تصاویر و اسناد ذی ربط نیز بر غنای کتاب افزوده است. ....   

 

جایزه بهمن بیگی (معلمان مروج علم در مناطق محروم) 1391

جایزه بهمن بیگی (معلمان مروج علم در مناطق محروم) 1391

انجمن ترویج علم ایران با هدف قدردانی از کوشش‌های معلمان مروج علم در مناطق محروم که در زمینه تشویق دانش‌آموزان به ارتقای بینش و تفکر علمی فعالیت داشته‌اند و یا طرح‌های موثری را برای علاقه‌مند کردن آنها، همگانی کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی میان دانش‌آموزان اجرا کرده‌اند درمراسم سالانه جایزه ترویج علم از معلمان مروج علم برگزیده هم تقدیر می کند. البته انجمن ترویج علم ایران با انتخابی بی نظیر و با افتخار جایزه معلم را با نام ارزشمند آموزگار بزرگ  محمد بهمن بیگی آراسته  است. (به زیورها بیارایند وقتی خوبرویان را    تو سیمین تن چنان خوبی که زیورها بیارایی! )

انجمن برای انتخاب معلم برگزیده نکاتی را در نظر داشته است: عملکرد معلم نامزد شده باید فراتر از وظایف رسمی او و به شیوه‌ای ابتکاری بوده و به علاقه‌مند شدن دانش‌آموزان و یا دیگر گروه‌های مخاطب به علم منجر شده باشد.

فعالیت مورد نظر باید مشخصا در جهت دو محور گسترش تفکر علمی میان دانش‌آموزان و علاقمند کردن دانش‌آموزان به علم یا فعالیت‌های علمی باشد.

طرح یا عملکرد نامزد جایزه باید نوآورانه و متفاوت از روش‌های رسمی آموزش و پرورش کشور باشد و فقط معلمان مناطق محروم و خارج از مراکز استان‌ها می‌توانند نامزد دریافت جایزه شوند. آقایان رزمجویی  - مال احمدی - فریدونی و کاظمی از معلمان تربیت یافته مکتب بهمن بیگی از جمله برگزیدگان می باشند. 

معیارهای ارزیابی و داوری:

ترویجی بودن: فعالیت باید با هدف علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به فراگیری دانش صورت گرفته باشد خلاقیت: فعالیت دانش‌آموزان یا دیگر گروه‌های مخاطب را در بالا بردن سطح اطلاعات علمی، خلاقیت و ابتکار تشویق کند امکانات: فعالیت بر اساس فرآیند علاقه به علم و با توجه به امکانات محلی شکل گرفته باشد نهادینگی: فعالیت توانسته باشد از حدود فعالیت فردی خارج و نهادینه شده باشد قدمت: فعالیت از چند سال قبل شروع شده، به مرور زمان کامل‌تر شده باشد. 

مراسم اهدا جایزه به برگزیدگان عصر پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ در برج میلاد سالن سعدی از ساعت ۳ تا ۵ عصر برگزار می باشد.  

پخش آثار محمد بهمن بیگی (کتاب ها و فیلم ها)

تمام کتاب های محمد بهمن بیگی( عرف و عادت درعشایر ایران - بخارای من ایل من قره آغاج  - به اجاقت قسم و طلای شهامت ) و فیلم های ساخته شده درباره ایشان از جمله اگر بهمن بیگی نبود ساخته نادعلی شجاعی - معلم ساخته محمد علی فارسی و الفبای معجزه گر ساخته سیروس حسن پور به سراسر دنیا فرستاده می شود.

 تلفن سفارش: ۸۱۲۱ ۵۵۳ ۰۹۱۹ نادر نامداری قره قانی

سالروز درگذشت ملک منصورخان صولت قشقایی

به انگیزه سالروز درگذشت ملک منصورخان صولت قشقایی

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق                         ثبت است بر جریده عالم دوام ما


تیرماه یادآور کوچ ابر مردی ست که درتاریخ پر فراز و نشیب قشقایی و عشایر جنوب از لحاظ محبوبیت و صمیمیت و برخورداری از منش های نیک و پسندیده بی مانند است. وی ملک منصور خان صولت قشقایی فرزند دوم اسماعیل خان صولت الدوله سردار عشایر است که در سال 1282 شمسی در میان ایل قشقایی متولد شد. دوران کودکی او همزمان با جنگ نابرابر دولت استعمارگر بریتانیا و عمال داخلی آنان با صولت الدوله ( سردار عشایر ) بود.
لذا همزمان با این واقعه تنفر عجیبی از انگلیسی ها در ذهن او نقش بست. وی تحصیلات ابتدایی و متعارف خود را نزد معلمان خصوصی در ایل فرا گرفت. سپس با تبعید صولت الدوله و سایر سران قشقایی، وی نیز به همراه خانواده عازم تهران شده و در کالج آمریکایی البرز تهران مشغول به تحصیل شد.
از آنجایی که در سال 1308 قشقایی ها علیه حکومت رضاشاه شورش کرده و نسبت به ظلم و ستم های نظامیان حکومت معترض بودند و حکومت مرکزی کاملاً مورد تهدید قرار گرفته بود از این رو برای حل این بحران ایشان را از سر کلاس درس به دربار فراخوانده و از آنجا برای آرام ساختن قشقایی ها از طرف
رضا شاه به فارس فرستاده شد. اما به محض رسیدن ملک منصورخان به فارس و دیدار ایشان با سران قیام، خود عملاً رهبری قیام را بر عهده گرفته و ضربات زیادی به نیروهای رضاشاه وارد ساخت تا اینکه سر انجام پس از مذاکره های متعدد و آزادی صولت الدوله که خواست همه قشقایی ها بود، همچنین انتصاب ملک منصور خان به ایلخانی گری قشقایی این بحران موقتاً آرام شد.
لازم به ذکر است که این انتصاب آخرین تایید رسمی منصب ایلخانی گری قشقایی از سوی حکومت مرکزی می باشد. پس از برقراری آرامش نسبی چندی بعد مجدداً نظامیان با دخالت های خود در امور ایل و برقراری حکومت نظامی ادامه کار را برای ایشان دشوار کردند.
از این رو در سال 1310. ش/1931. م ملک منصورخان ایلخانی­گری را رها کرده و عازم تهران شد و از آنجا برای ادامه تحصیل راهی اروپا شد. وی در انگلستان به برادرش محمد حسین خان که سال قبل به این کشور رفته بود ملحق شد و هر دو به تحصیل در رشته کشاورزی در دانشگاه ردینگ مشغول شدند.
پس از فراغت از تحصیل در حالیکه برادر برای ادامه تحصیل به آلمان رفته بود ایشان وارد دانشگاه آکسفورد شده و به تحصیل در رشته تاریخ پرداخت. در تابستان 1318.ش مطابق با 1939.م کمی پیش از شروع جنگ دوم جهانی ایشان برای دیدار از برادر خود به آلمان مسافرت کرد اما با آغاز جنگ جهانی مواجه شده و دیگر بازگشت به انگلستان غیر ممکن بود.
از این رو مجبور به اقامت در آلمان گردید. برادران قشقایی که قتل صولت الدوله در زندان رضاشاه را ناشی از تحریک انگلیسی ها می دانستند از این فرصت استفاده کرده و به فعالیت علیه انگلیسی ها و دولت دست نشانده آن در ایران پرداختند.
پس از مدتی همزمان با اشغال ایران توسط متفقین و وارد شدن نیروهای قشقایی به جنگ علیه دولت
دست نشانده انگلیس در ایران، ایشان تصمیم گرفتند تا به ایران بازگردند لذا در سال 1323 از طریق خاک ترکیه وارد ایران شده و پس از سالها دوری از وطن با استقبال بی نظیری وارد ایل شدند.
ملک منصورخان پس از بازگشت به ایران در حالیکه سایر برادران وارد جریان های سیاسی شده بودند، زندگی در دامن طبیعت و مدیریت ایل قشقایی را به زندگی شهری و پرسروصدا سیاسی ترجیح دادند.
ایشان از زمان تحصیل در دانشگاه آکسفورد مطالعات خود در ارتباط با پیشینه ایل قشقایی را آغاز کرده بودند لذا تسلط فراوانی در این زمینه داشتند. همچنین به دلیل آشنایی به زبانهای مختلف دنیا از جمله انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ترکی استانبولی پیوسته مورد توجه جهانگردان، پژوهشگران و خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی قرار می گرفتند.
از این رو کمتر پژوهشی در ارتباط با ایل قشقایی انجام شده است که از معلومات و اطلاعات ایشان بهره مند نشده باشد. با پیش آمدن نهضت ملی شدن صنعت نفت و حمایت همه جانبه قشقایی ها از نهضت و دولت مرحوم دکتر مصدق و همچنین مقاومت علیه دولت کودتا باعث شد که رژیم محمدرضا شاه به حضور برادران قشقایی در ایران پایان دهد و آنها را به اقامت در خارج از وطن مجبور کند. لذا ایشان در پاییز 1335 مصادف با 1956.م به خارج از کشور تبعید شدند که ابتدا به سویس و سپس به آمریکا عزیمت کردند.
از این زمان به بعد ایشان با گردآوری یادداشت ها و خاطرات خود اقدام به تدوین مطالعاتش راجع به ایل قشقایی کردند که این امر تا روزهای پایانی عمرشان ادامه یافت.
امید است انتشار این مجموعه در آینده نزدیک، راهگشای پرسش های پژوهشگران و علاقه مندان به این ایل بزرگ باشد.
یکی دیگر از اقدام­های شایسته فرهنگی ایشان گرد آوری اشعار شاعر نامی قشقایی میرزا ماذون
می باشد که به سفارش ایشان توسط آقای نصرالله قهرمانی (معین دفتر) به تحریر در آمده و اثر ارزشمندی تلقی
می شود.
ملک منصورخان در تیراندازی و سواری و شجاعت سر آمد افراد ایل بود و از روشنفکرترین اعضای خاندان حاکم قشقایی و تواناترین سخنگوی ایل به شمار می رفت.
وی نیز همانند پیشینیان و سایر برادران خود همواره منافع ملی و ایلی و سرنوشت مردم ایلش را بر رفاه وپیشرفت منافع شخصی و خانوادگی خود ترجیح می دادند.
سر انجام ایشان پس از یک قرن تلاش پرثمر و زندگی پرفراز و نشیب در پنجم تیرماه 1385 در تهران وبه دور از یار و دیار دیده ازجهان فروبست و در کنار آرامگاه پدر بزرگوارشان صولت الدوله قشقایی در امام زاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد. روانش شاد و یادش گرامی باد.(نادرنامداری قره قانی).

(این نوشته در روزنامه عصر مردم  در روز  چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۹۰ در شیراز به چاپ رسیده است.)

نقش اقوام و اقلیتهای قومی در سیاست و جايگاه قوم قشقايي

  در زندگی سیاسی کشورهایی که اقوام مختلف در آن زندگی می کنند و تکوین و اضمحلال دولتهای آنها ، کشمکشهای قومی و نژادی همواره نقش اساسی و یا حداقل موثر داشته اند ، یکی از عوامل تشکیل دولتها بعضاً فتح سرزمین قومی به وسیله قوم یا اقوامی دیگر بوده است .

در نگاهی اجمالی به تاریخ اندیشه های اجتماعی وسیاسی در می یابیم که اندیشه برتری نژادی و قومی از اندیشه های بسیار کهن و رایج می باشد . ارسطو استدلال می کرد:" که برخی از نژادها ذاتاً سرور و برخی دیگر ذاتاً برده اند" . بعضی دیگر از نویسندگان حتی ریشه تفاوتهای طبقاتی را در تفاوتهای نژادی جستجو کرده اند ، حتی در تحلیل انقلاب فرانسه ، سی یس- انقلابی فرانسوی ، انقلاب فرانسه را حاصل کوشش قوم مغلوب گلها در قالب ((شان سوم)) و اخراج فاتحان قوم فرانک از منصب و مقام اشرافیت می دانست .هانری دوبولنویلیه و کنت دوگوبینو از نویسندگان فرانسوی نیز نظر مشابهی داشتند. در آلمان نویسندگان مختلف قوم سامی یا قوم یهود را در مقابل قوم ژرمن ، قومی مخرب و مقلد و مانع پیشرفت فرهنگی می دانستند . در دنیای کنونی هم، چه در حیطه نظر و یا عمل و خصوصاً در حوزه دین چنین نظراتی بوضوح دیده می شود . قطعاً چنین نظراتی خالی از مبانی استدلالی و عقلی است،اما نفس تصور نا برابری نژادها و برتری یکی بر دیگری عواقب سیاسی مهمی را در بر داشته و کشمکشهای عمده ای به همراه آورده است . در کشورهای چند نژادی و چند قومی ، نژادهای تحت سلطه با توسل به نظریه حقوق طبیعی و برابری انسانها موجب بروز کشمکشهای سیاسی شده اند. تسلط یک نژاد یا قوم بر دستگاه دولتی سرچشمه نارضایتیها و رنجشهای قومی بوده است . در امپراتوریهای باستان معمولاً یک گروه نژادی بر گروههای دیگر سلطه دولتی داشت ، در عصر امپریالیسم به مفهوم مدرن نیز برخوردهای نژادی اهمیت قابل ملاحظه ای یافت . در این عصر آگاهی نژادی و قومی افزایش پیدا کرده و در نتیجه مهاجرتهای بزرگ استعماری و غیر استعماری ، نژادهای گوناگون را رو در روی هم قرار داده است . در طول تاریخ ، امپراتوریهای بزرگ همواره در بر گیرنده اقوام و نژادهای گوناگون بوده اند ، امروزه هم کشورهایی که دارای پیشینه امپراتوری بوده اند دارای ترکیب قومی و نژادی بیشتری هستند. معمولاً شورشهای قومی و نژادی مستلزم پیدایش شرایط عینی و ذهنی لازم ،هستند. ناروایی و نابرابری اقتصادی و اجتماعی به عنوان زمینه نارضایی همراه با پیدایش سازمان و آگاهی لازم، زمینه عمل سیاسی را فراهم می آورد.

عدم امکان مشارکت سیاسی به دلایل نژادی و تبعیض نژادی در سطح امور سیاسی زمینه عمده شورشهای قومی بوده است . مشارکت سیاسی و رقابت سیاسی از عمده ترین اهداف توسعه سیاسی می باشند . مشارکت سیاسی حتی بدون وجود رقابت سیاسی واقعی و سالم هرگز به توسعه سیاسی منجر نخواهد شد . آقای دکتر بشیریه از شکافهای قومی بعنوان موانع توسعه سیاسی تحت عنوان چند پارگی های اجتماعی و فرهنگی یاد می کنند. خصوصاً اگر این شکافها توسط شکافهای دیگر تشدید شوند ، آنگاه به عنوان مانعی جدی برای توسعه سیاسی قلمداد خواهند شد . آنچه که بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد ، این است که : در کشور ما با وجود اقوام و مذاهب مختلف این شکافها هیچگاه در تاریخ، تهدیدی جدی برای یکپارچگی و انسجام ملی نبوده اند.

طبعاً همه اقلیتهای قومی تمایل به جدا شدن از کشور اصلی خود را ندارند . میزان وفاداری اقلیتها به دولت مرکزی به دلایل مختلف متفاوت است . اقلیتهای قومی دارای مشترکات فرهنگی ، تاریخی و زبانی هستند و بسته به سلطه جویی قوم مرکزی ممکن است به درجات مختلف به خود سازمان دهند. سیاست دولت مرکزی نسبت به اقلیتهای قومی ممکن است در جهت حفظ هویت فرهنگی آنها و یا جذب و حل آنها در درون فرهنگ و قومیت مرکزی باشد، در مقابل گرایش اقلیتهای قومی ممکن است در جهت حفظ و نگهداری فرهنگ خویش و خواهان مشارکت و رقابت سیاسی در زندگی سیاسی باشند. چنانچه دولت مرکزی یا قوم مسلط مانع مشارکت و رقابت سیاسی اقوام یا مذاهب دیگر شوند ، آنگاه این شکافها و گسلهای خاموش و طبیعی ممکن است در اثر تشدید شکاف بزرگ دولت ، ملت یا هر شکاف فعال و موثر دیگری فعال شود و توسعه سیاسی که پیش نیاز توسعه همه جانبه یک کشور می باشد را مسدود کرده و مانع شود.

آنچه باعث شد تا نگارنده مطالب فوق را با بهره گیری از کتابهای جامعه شناسی سیاسی و موانع توسعه سیاسی در ایران از آثار آقای دکتر بشیریه بنگارد، خبر مربوط به تشکیل استان البرز به مرکزیت شهر کرج بود . آری ، البرز بلندی قامت خویش را به رخ پهنای زاگرس کشید . در جنگهای جهانی اول و دوم و هرگاه کشور مورد حمله یا طمع اجنبی قرار میگرفت مردان و زنانی غیور و کم توقع از ایل  قشقایی در دامنه ها و قله ها و دره های زاگرس مانعی عظیم ایجاد می کردند تا دست این اجنبیان عموماً و انگلیس خصوصاً به البرز نرسد . کتابهای فارس و جنگ بین الملل اثر رکن زاده آدمیت ، کوچ نشینان قشقایی فارس نوشته پیر ابرلینگ، سپیده دم در ایران نوشته شولتسه هولتس آلمانی و آثار آقای دکتر منوچهر کیانی و یا دهها اثر و کتاب در خصوص تاریخ معاصر گویا و مبین این واقعیت تاریخی است که عشایر جنوب عموماً و عشایر قشقایی خصوصاً چگونه خونهای خود را در جنوب زاگرس نثار کشورشان کرده اند . در کشور ما به حمد الله اکثر قریب به اتفاق اقوام به رسمیت شناخته شده و هر چند کاستی هایی وجود دارد اما ، اسم و نامی از آنها در سند مشاع ایران زمین وجود دارد . اما آنچه که قلب بنده و میلیونها ایرانی از قوم وفا دار به اسلام و ایران قشقایی را می آزارد این است که چرا کوچه ای ، خیابانی ، شهری و یا استانی به نام قشقایی نداریم؟؟ بدینوسیله از مسئولین محترم و بزرگان کشور استدعا داریم در صورتی اگر قرار بر  این باشد که استان فارس به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم گردد و یا لارستان  به استان تبدیل شود ، به احترام شهدای جنگهای جهانی اول و دوم و خصوصاً شهدای جنگ تحمیلی که از ایل قشقایی جان ناقابل خود را فدای دین و میهن کردند ، نام استان جدید را استان قشقایی و فارس جنوبی نامگذاری کرده و آنگاه خواهند دید که در مواقع ضروری و جانثاری و ندای " هل من ناصراً ینصرنی " مقامات ، چگونه زاگرس را با خون خود به خلیج همیشه فارس متصل خواهیم کرد . هرچند اگر این آرزو هم برآورده نشود، ما قشقایی ها همچنان از پاسداران خطه جنوب ایرانیم و باز این ادعا را نیز تاریخ ثابت خواهد کرد.

کریم عباسی (شيباني) کارشناس ارشد علوم سیاسی

منبع:  http://qashqaie2020.blogfa.com

   کتاب نبرد سمیرم

نبرد سمیرم

انگلیسی ها - قشقایی ها و جنگ دوم جهانی

( استاد کاوه بیات )

با هجوم نیروهای بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی در سوم شهریور۱۳۲۰ به ایران که به فروپاشی نظام رضاشاهی منجر گردید، مجموعه ای از کنش ها و تعارض های نهفته در بطن جامعه که تا پیش از این به دلیل حاکمیت استبدادی رضاشاهی مجال بروز نداشت، به نحوی ناگهانی و گسترده سرباز کرد.تلاش مجموعه ای از نیروهای ایلی و عشایری که پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بیست ساله از سرکوب نظامی و تخته قاپوی اجباری و قتل و تبعید رهبران ایل، اینک درصدد بازسازی اقتدار پیشین خود برآمده اند، از جمله این تنش ها و تعارض ها بود. ریشه یابی واکنش قشقایی ها در جریان این تحولات که در ارتباط با پاره ای از صف آرایی های سیاسی وقت در دو عرصه خارجی و داخلی صورت خشونت بار نیز یافت، موضوع اصلی این بررسی است. (برگرفته از کتاب نبرد سمیرم نوشته کاوه بیات) 

مشخصات کتاب:( ۳۸۴ صفحه. رقعی . جلد شومیز. قیمت۹۰۰۰ تومان) چاپ اول

تلفن پخش و ارسال به سراسرجهان  ۸۱۲۱ ۵۵۳ ۰۹۱۹

به بهانه کتاب نبرد سمیرم

« پژوهشی که شاید پایانی باشد بر انبوهی از پراکنده گویی های ماجرای عبرت آموز سمیرم»

به راستی عوامل اصلی رویارویی قشقایی ها و بویراحمدی ها با قوای دولتی محمدرضا شاه در ۱۳۲۲ که در چندین نوبت و سرانجام به نبرد سمیرم منجر گردید چه بود؟

از اوایل دهه ی۱۳۰۰شمسی همزمان با سیاست های تشکیل قشون متحدالشکل رضاشاهی و از بین بردن قدرت و نیروی رزمی ایلات و عشایر - که همواره به عنوان نیروی آماده و منسجم مانع تجاوز بیگانگان بودند - و تقویت قدرت حکومت مرکزی که دقیقاً برآمده از ذهن و نقشه ی انگلیسی ها بود، حل و فصل ماجرای عشایر را بیش از هر چیز دیگر در راه و روشی نظامی و قهرآمیز و خشونت بار جستجو می کردند.از طرفی، نارضایتی کل عشایر جنوب از وضعیت دوره ی ۲۰ ساله اختناق و سرکوب رضاشاهی و قلع و قمع رهبران ایل و بزرگان طوایف و اسکان های اجباری و بدون برنامه و همچنین ضبط و تصرف املاک و مراتع عشایر به اندازه ای عمیق و ریشه دار بود که بلافاصله پس از فروپاشی نظام رضاشاهی و خروج شاه از کشور و بازگشت رهبران تبعیدی به ایل، عشایر و ایلات جنوب یک باره شرایطی را فراهم دیدند که اولاً با زخم ها و دردهای مشترکی که داشتند، می بایست در کنار هم قرار گیرند و سپس با تکیه بر یکدیگر و غلبه بر اختلافات و رقابت های محلی که خواست دشمنان مشترک آنان نیز بود، جهت اعاده حضورشان در عرصه تحولات سیاسی کشور تلاشی را آغاز کنند.تلاش های اولیه عشایر و درخواست آنان از دولت مرکزی جهت رسیدگی به مظالم و فجایع نظام پیشین، همواره بی پاسخ ماند. سیاست های کینه توزانه بریتانیا - یکی از قدرت های اصلی جنگ دوم جهانی - در قبال قشقایی ها کاملاً آشکار بود؛ لذا آنان خواهان اتخاذ روش های خشن و نظامی بودند. بنابراین دولت ایران و به ویژه ارتش را تحت فشار قرار داده بودند که باید موضوع قشقایی ها حتماً از طریق نظامی و سرکوب شدید برای همیشه، حل شود. عواملی همچون پیروزی های اولیه ارتش آلمان در جبهه های متفقین که دشمن و غارتگران دیرینه ی کشورمان یعنی انگلیس و شوروی را به زانو درآورده و اینک در آستانه شکست، قرار گرفته بودند، در قلب بیشتر ایرانیان، امیدواری هایی ایجاد کرده بود. بی تردید تلاش و مقاومت عشایر جنوب بیش از آنکه چشم به این فتوحات داشته باشند به تلاش آنان برای جلوگیری از بازگشت سیاست های پیشین رضاشاهی در قبال عشایر مربوط می شد؛ یعنی بازگشت حکومت نظامی و قتل و غارت در ایل و اسکان اجباری ایلات کوچرو که برای ادامه حیات و معاش، مجبور و محکوم به جابجایی از ییلاق به قشلاق و برعکس بودند. ولی افسوس که اراده ای قاطع و چشمی حقیقت بین نبود که این واقعیات را ببیند و به انبوهی از مردم ایلیاتی حتی حق حیات قایل باشد چه رسد به حق مشارکت در عرصه ی تحولات سیاسی کشور همچون دیگر هموطنان! بنابراین با طرح انبوهی از افسانه های بی اساس همچون بازگشت دوران ملوک الطوایفی و خان و خان بازی و ترک تازی و . . . همچنین با وارونه و دگرگونه وانمود کردن کل ماجرا و فرار از حقیقت و پاک کردن صورت مسأله سعی نمودند کار را به جایی بکشند که نباید کشده می شد.کشوری مصیبت زده که از شمال و جنوب در اشغال شوروی و بریتانیاست (ایران را پل پیروزی نامیده بودند) شاهی جوان و بی تجربه - بریتانیای زخم خورده از قشقایی در اواخر جنگ اول جهانی- ارتشی بی بنیان و میان تهی که حتی توان مقاومت چند ساعته را در برابر اشغالگران نداشت و اینک به دنبال فرصتی بود که با ایجاد جنگ داخلی و برادرکشی، آبرو و اعتبار رفته را بازجوید و از طرفی، رفع عطشی باشد برای ژنرال های ارتش شاه . به قول مرحوم ناصرخان قشقایی که گفته بود: «ما مخصوصاً عقب نشینی کردیم و دستور دادم جنگ نکنند تا سپهبد شاه بختی فیروزآباد را فتح کند و رفع حرارتش بشود. بعد از مارشال های وردن و تانبرگ یک مارشال ایران هم فاتح فیروزآباد باشد». در مقابل عشایری از بند استبداد رضاشاهی رها شده که دردهای مشترک همه آنان را در کنار هم قرار داده و هم سنگر نموده. آری! کشور مصیبت زده اینک صحنه یک رویارویی گردیده که هیچ یک از طرفین اصلی و داخلی اش راضی به پیشامد آن نبودند. رهبران ایلات و عشایر جنوب همواره به پیگیری مسالمت آمیز خواسته های خود اصرار داشتند و بسیاری از دولت های وقت و بیشتر نظامیان بنا به دلایلی کاملاً آشکار از جمله ضعف نظامی ارتش و اعتقاد و ایمانی که به وطن پرستی و بیگانه ستیزی عشایر داشتند حاضر به جنگ با برادران خود نبودند. حتی بیش از یکسال در برابر فشار انگلیسی ها و عوامل داخلی آنان مقاومت کردند و در دقایق آخر، مجبورشدند که آتش جنگ را برافروزند. جنگی که عشایر را مجبور به دفاع کرد. دفاع از حیثیت و شرف و استقلال ایلی و تلاشی برای عدم بازگشت به شرایط سیاه نظام پیشین. و این در نامه ای که ناصرخان قشقایی به عبداله خان بویراحمدی و از متحدین قشقایی می نویسند کاملاً هویداست: «. . . تیمسار سپهبد شاه بختی رییس محترم سپاه جنوب تصمیم و مأموریت دارند ایلات جنوب را خلع سلاح و منکوب نمایند. مسلم است که از نظر اینجانب آگاهی دارید که چقدر سعی کردم که با قوای دولتی تصادف ورویارویی نشود. البته آقایان به این منظور توجهی نمی کنند. بنابراین اگر بخواهند تجاوزی نمایند همگی ناگزیریم دفاع کنیم. حقیقتاً آنان میل ندارند در این موقع حساس که کشور توسط اجنبی ها در اشغال است، وطن خود را نگاهداری کرده و با برادران ایلی خود روزگار را بگذرانند و آرزوی استقلال داشته باشند. اما از یک طرف خوشوقتم که برادرکشی از ناحیه خودمان آغاز نمی شود».

 نادر نامداری قره قانی

  (این نوشته در روزنامه عصر مردم  در روز  دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۰ در شیراز به چاپ رسیده است.)      

برگزاری یادمان استاد محمد بهمن بیگی در تهران

باهمکاری گروهی از دوستداران و دانش آموختگان مکتب استاد محمد بهمن بیگی و به پاس خدمات بی نظیر ایشان یادمان استاد بهمن بیگی در تهران برگزار گردید: دهم خرداد از ساعت ۵ عصر در تالار وحدت.

 

درگذشت محمد بهمن بیگی پدر آموزش عشایر ایران

آقای محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر ایران و پدر تعلیم و تربیت عشایر در روز یازدهم اردی بهشت در سن نود سالگی به دیدار معبود شتافت. این درد جانکاه را به جامعه عشایری و ادبی ایران و یکایک ملت بزرگ قشقایی تسلیت می گوییم.  

مردی از دوردست آمد. و چه شتابان آمد.
او آمد ولی با پای پیاده . در کوله بارش قلم بود و کتاب.درکوله بارش عشق بود و ایمان. ......
او راه را نشان داد. خود قله های عشق و محبت را فتح کرد. او سفیر صلح بود و دوستی.

او پیام آور مهر بود و امید.
اگرچه در نیمه راه بادی از راه رسید و خیمه هایی را که باهزاران زحمت برپا کرده بود تکان داد. ولی هر گز چادری که برافراشته بود در مسیر تند باد فرو نیفتاد. و او امروز زنده است تا دانش زنده است تا عشق زنده است.....

و امروز ما مانده ایم و راهی دور و دراز. راهی پر از سنگلاخ. ولی در دوردست چراغی را که او برافروخته سخت امیدوارمان میکند......

درگذشت محمد حسین خان صولت قشقایی

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق           ثبت است بر جریده ی عالم دوام ما

با نهایت غم و اندوه محمد حسین خان صولت قشقایی فرزند صولت دوله قشقایی (سردار عشایر) در سن ۹۶ سالگی و بدور از ایل چهره در نقاب خاک کشید. ضمن عرض تسلیت به یکایک قشقایی ها و عشایر جنوب بدین وسیله به آگاهی می رساند مجلس ترحیم آن مرحوم در مورخ جمعه ۱۰ /۲ / ۱۳۸۹ از ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ در تهران - مسجد جامع شهرک قدس (غرب) - فاز ۳- برگزار خواهد شد.

نگاهی کوتاه به زندگی محمد حسین خان قشقایی

محمد حسین خان صولت قشقایی در ۱۲۹۳ شمسی در میان ایل قشقایی متولد شد. وی در ایل علاوه بر آموزش در مکتب خانه های ایلی توسط معلمان خصوصی به فراگرفتن زبان انگلیسی و عربی پرداخت. سپس در تهران دوران ابتدایی را در مدرسه سلطانی و دوره متوسطه را در دبیرستان البرز به تحصیل پرداخت. درسال ۱۳۱۰ ش برای ادامه تحصیل عازم انگلستان شد و در دانشگاه کشاورزی ردینگ به تحصیل ادامه داد.پس از فارغ تحصیلی عازم آلمان گردید و در دانشگاه برلن به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت. پس از وقوع جنگ دوم جهانی محمد حسین خان به اتفاق برادرش ملک منصور خان وارد دانشگاه نظامی برلن شد و پس از طی یک سال د وره دانشگاه نظام با درجه ستوان دومی فارغ تحصیل شد. وی به همراه برادرش به عضویت هنگ براندنبورگ ارتش آلمان در آمدند. اما مدتی بعد هر دو به برلن احضار شدند تا تحت آموزشهای ویژه نظامی قرار گیرند. هدف آلمانی ها از اقدام مزبور همراهی برادران قشقایی با آنان در هنگام ورود به خاک ایران از طریق قفقاز بود.در این میان سازمان اس. اس از برادران قشقایی در خواست کرد تا به عضویت سازمان مزبور در آیند اما این پیشنهاد از سوی آنان رد شد. آنان پس از مدتی آلمان را به قصد ترکیه ترک کردند تا وارد ایران شوند. اما به دلیل حضور نیروهای روسی در خاک ایران از طریق ترکیه موفق نشدند لذا مصمم شدند از راه عراق وارد شوند. اما در حلب سوریه توسط نیروهای انگلیسی بازداشت شده و به قاهره منتقل شدند و در اردوگاه انگلیسی تحت نظر قرار گرفتند. اما با مبادله افسران آلمانی که در میان قشقایی ها بودند برادران قشقایی توانستند از زندان انگلیسی ها رهایی یابند. محمد حسین خان قشقایی پس از بازگشت به ایران مدتی در ایل بود تا اینکه در انتخابات دوره چهاردهم و پانزدهم مجلس به نمایندگی شهرستان آباده انتخاب و عازم تهران شد. اما در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی به علت عدم برگزاری انتخابات در آباده نتوانست راهی مجلس شود. در دوره هفدهم مجلس که باز از آباده به مجلس راه یافته بود به اتفاق برادرش خسرو خان که نماینده فیروزآباد بود تلاش کردند تا با ارایه طرحهای عمرانی تاسیساتی را در حوزه های انتخابیه خود احداث نمایند.درسال ۱۳۲۹ با پیش آمد جریان نهضت ملی شدن نفت هردو به عضویت فراکسیون جبهه ی ملی در آمده و همگام با دکتر مصدق تلاش زیادی برای تصویب طرح ملی شدن نفت انجام دادند. در دوران نخست وزیری دکتر مصدق آنان به حمایت همه جانبه از دکتر مصدق پرداختند و در جریان طرح توطئه کودتا توسط آمریکایی ها به وی و خسرو قشقایی پیشنهاد شد که در ازای دریافت چهار میلیون دلار دست از حمایت دکتر مصدق برداشته و از سر لشکر زاهدی حمایت کنند که پیشنهاد مزبور با مخالفت آنان روبرو شد. محمد حسین قشقایی در روز وقوع کودتای بيست و هشتم مرداد عازم جنوب شد تا در آنجا با جمع آوری نیرو توسط وی و برادرانش به مقابله با دولت کودتا بپا خیزند . اما این اقدام با مخالفت سران جبهه ملی در تهران روبرو گردید و از این رو دست از مقاومت کشیده و منطقه قشقایی و سپس تهران را به علت تبعید ترک کردند . وی پس از مدتی اقامت در آمریکا و اروپا اجازه یافت تا به ایران باز گردد اما در جریان وقوع قیام عشاير جنوب در سال ۱۳۴۲ به اتهام همکاری با سران عشایری غائله فارس دستگیر و به دو سال زندان محکوم گردید. او پس از آزادی از زندان با تأسیس یک شرکت پیمانکاری به دور از جریانات سیاسی به فعالیت اقتصادی پرداخت. اما به دلیل این که املاک وی وبرادرانش توسط رژیم شاه مصادره گردیده و علاوه بر این اقامت وی در فارس نیز ممنوع شده بود به ناچار در یکی از نواحی مازندران ساکن گردید. و سرانجام در سن نود و شش سالگي و به دور از ايل قشقايي چهره در نقاب خاك كشيد. لازم به ذکر است در سال های آخر عمر اقدام به جمع آوری خاطراتش تحت عنوان یادمانده ها نمودند.

ما زنده به آنيم كه آرام نگيريم        موجيم كه آسودگي ما عدم ماست

یادش گرامی باد

معرفی کتاب هایی با موضوع  ایل قشقایی

 خاطرات ملک منصور خان قشقایی (۱۲۸۲-۱۳۸۵ش)

خاطرات ملک منصور خان قشقایی در کتابی در حدود ششصد صفحه با قطع وزیری به چاپ رسیده است. این کتاب خاطرات شخصی ملک منصور خان قشقایی و حاصل سالها تجربه زندگی ایلی و دوران تحصیل در خارج از کشور و روزهای تبعید می باشد. این خاطرات یکی از مهمترین منابع تاریخ معاصر قشقایی و به تبع آن بخش های وسیعی از حوزه ی فارس به شمار می آید. یکی از دلایل اصلی این اهمیت ، نوع نگاه صاحب خاطرات به تحولات آن دوره و علایق گسترده تر تاریخی اوست که باعث شده است در ثبت این خاطرات فقط به تجارب شخصی خود بسنده نکند ، بلکه مجموعه ای از داده ها و دانسته های دیگر را نیز که از لحاظ تاریخ و جغرافیای حوزه ی مورد بحث ، مهم است در این یادداشت ها منعکس کند. در کنار این خاطرات که با یکی ازمهمترین ادوار تاریخ معاصر ایران توام است و در آن علل و چگونگی مجموعه ای از جنگ های خارجی و شورش های داخلی نیز به تصویر کشیده شده است  ارائه مجموعه ای از تصاویر و اسناد ذی ربط نیز بر غنای کتاب افزوده است. ....

ستون پنجم

کتاب «ستون پنجم» با عنوان فرعی «گوشه‌ای از فعالیت‌های عوامل آلمان در ایران (۱۳۲۰-۱۳۲۴ش) بر اساس اسناد محرمانه بریتانیا ، با ترجمه کـاوه بیـات منتشر شد. بحث حضور و فعالیت‌های عوامل آلمان در ایران در طول دو جنگ جهانی، ابعادی گزاف و غیرواقعی پیدا کرد. این موضوع به ویژه در مورد جنگ جهانی دوم صدق می‌کند که بنا به مجموعه‌ای از دلایل استراتژیک اصولا بر ضرورت اشغال نظامی ایران تصمیم گرفته شده بود و سپس در توجیه آن، بحث حضور و فعالیت‌های اتباع آلمان در کشور به صورت یک بهانه‌جویی آشکار موضوع اتمام حجتی قرار گرفت که بالاخره در شهریور ۱۳۲۰ به حمله نظامی متفقین و اشغال ایران منجر شد.

حضور و فعالیت عوامل و هواداران ایرانی آلمان در ایام جنگ دوم جهانی (نیروی موسوم به «ستون پنجم») هنوز هم یکی از مضامین مبهم تاریخ معاصر ایران است. در این زمینه به‌جز خاطراتی از شولتسه هولتوس (یکی از عوامل اصلی آلمان در ایران) و خاطراتی چند از ایرانیان همراه با این تحرکات، نوشته‌های درخور توجه دیگری در دست نیست. یکی از مهم ترین گزارش‌هایی که می‌تواند به روشن‌تر شدن این بحث کمک کنـد، اسناد دوایـر اطلاعاتی و امنیتی ارتش بریتانیـا است که در آن سال‌ها در ایران تحت اشغال، وظیفه شناسایی و دستگیری این شبکه را بر عهده داشتند. آنچه در کتاب ارائه می‌شود بخش‌هایی از این اسناد و گزارش‌هاست که در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.کتاب در سه بخش «گزارش‌های کلی، پرونده‌های اصلی و اسناد و گزارش‌های پراکنده» تنظیم شده است. در بخش اول گزارش‌هایی درباره «توطئه ستون پنجم آلمان در ایران»، «برنامه متلاشی کردن ستون پنجم» و «سرانجام ستون پنجم» درج شده است. بخش دوم شامل پرونده‌های سران و دست‌اندرکاران به اصطلاح «ستون پنجم»، افراد مرتبط با آن‌ها و نیز مطلعین از موضوع است. پرونده‌های اصلی متعلق به حبیب‌الله نوبخت، برادران قشقایی( ملک منصورخان قشقایی و محمد حسین خان قشقایی )، هومان و مسعود فرزاد، پرویز وهاب‌زاده و محمدحسین حسام وزیری است.ادامه….

رویدادهای مختلف مربوط به ماجرای «ستون پنجم» مانند فرود چتربازان آلمانی در ایران و مخفی شدن‌شان و سپس دستگیری و بازجویی از آن‌ها توسط اطلاعات ارتش برتیانیا، دستگیری و بازجویی از آیت‌الله کاشانی، شرح شبکه‌های موازی عوامل آلمان در ایران و نقش افسران آلمانی چون فرانتس مایر و شولتسه هولتوس در هدایت کار در این بخش به تفصیل شرح داده شده است. کتاب ۳۸۸ صفحه ای ستون پنجم علاوه بر این‌که یک پژوهش تاریخی است، روشنگر بخشی از زوایای تاریک تاریخ معاصر ایران و شرح رویدادهای جنگ جهانی دوم و رقابت‌های دستگاه‌های جاسوسی دولت‌های متخاصم است.

اصطلاح ستون پنجم برای اولین بار در جریان جنگهای داخلی اسپانیا به کار گرفته شد. در ۱۹ ژوئیه ۱۹۳۹ که ژنرال فرانکو با ۲ ستون و از ۴ سمت به سوی مادرید به پیش می‌رفت، ژنرال امیلیومولا از فرماندهان ارشد وی جمله‌ای‌ را بر زبان جاری کرد که واژه «ستون پنجم» را وارد فرهنگ زبانها ساخت. او به تشریح وضعیت جنگ و موقعیت باقی مانده نیروهای وفادار به دولت چپگرای اسپانیا و همچنین قوای وفادار به فرانکو پرداخت و اعلام داشت «مادرید در حال حاضر توسط ۴ ستون نظامی در محاصره قرار دارد» هنگامی که از او سؤال شد که کدام یک از این ۴ ستون ‌در عملیات آزادسازی مادرید، پیشقدم خواهند شد، در پاسخ گفت: ستون پنجم! و وقتی مقصود از این کلمه را از وی جویا شدند، گفت «ستون پنجم نیروهای وفادار ولی مخفی ما هستند که در داخل شهر زمینه ورود نظامیان را به داخل شهر فراهم می‌آورند». 

 اوشاقلار آی آوشاقلار

 شاعر : ارسلان میرزایی. مانند بیشتر آثار ارسلان میرزایی قابل قبول و پرطرفدار است.

من قشقایی اوغلویام         فرهنگمه باغلی یام

منیم ائلیم قشقایی          تورکو دیلیم قشقایی

من اصالت واریم دیر          چوخدا غیرت واریم دیر

آیری دوشمم ائلیمدن      شکر شیرین دیلیمدن

من آنامدان سوروشدام     اوءز دیلیمه دانیشدام

من ائله بئل باغلارام        فرهنگیمی ساخلارام

 قوشلارا داش آتان اوغلان

نویسنده: راضیه کاظمی کرانی قصه کوتاه و خواندنی برای بچه ها. بچه هایی که همه ما کمتر به فکر آنان هستیم. و این بار خانم کاظمی با این قصه نویسی کار بزرگی را آغاز کرده.

قوشلارا داش آتان اوغلان جوجوقلاری یالغیز قویان آنایی بالادان الان آتاسینی آغلار قویان یوواسینی باشدان آتان...... 

 نبرد سمیرم

نوشته کاوه بیات

موضوع اصلی این کتاب شورش ایلات جنوب بر ضد دولت در سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰میباشد. این کتاب به بررسی وقایع بعد از شهریور ۱۳۲۰ و رویدادهای پس از خروج رضا شاه در جنوب کشور و رویارویی قشقایی ها با دولت مرکزی می پردازد. رویارویی مهمی که با وجود تلاش رهبران قشقایی برای جلوگیری از آن متاسفانه به خاطر اصرار دولت بریتانیا و عوامل داخلی انان و شخص محمدرضا سرانجام  منجر به این رویارویی گردید. آنچه حایز اهمیت است همراهی جسورانه بویراحمدی ها با قشقایی ها و تلاش آنان برای جلوگیری از بازگشت به دوران سیاه رضاشاهی ست. واکنش به سیاست های خشونت بار نظام رضاشاهی در اسکان اجباری ایلات جنوب . ایلات قشقایی بویراحمد و بختیاری با چیرگی بر تشتت و تفرقه  رقابت و رویارویی معمول خود به صورتی منسجم و هماهنگ بر ضد تشکیلات برجای مانده از نظام رضاشاهی رخدادهایی را رقم زدند که در این کتاب به جوانبی از آن اشاره شده. اتحادی استراتژیک  که همیشه منجر به تامین منافع مشترک عشایر جنوب گردیده. 

 کوچ نشینان قشقایی فارس

پژوهشی ست گسترده و دقیق توسط پیر ابرلینگ درباره تاریخ قشقایی که بوسیله اقای فرهاد طیبی پور ترجمه شده و به نظر صاحب نظران آقای فرهاد طیبی پور به خوبی توانسته از عهده کار برآید.یکی از معتبرترین منابع جهت آشنایی علاقمندان به گذشته قوم قشقایی. کوچ نشینان قشقایی که اینک ترجمه فارسی آن ارایه می شود بررسی تاریخی و لیکن از موارد استثنایی این مقوله است.اگرچه این کتاب با توجه به تاریخ انتشار آن  - ۱۹۷۴ - اینک اثری قدیمی به نظر می آید بویژه آنکه در دو دهه اخیر اسناد وبررسی های بسیاری در این زمینه در دسترس قرار گرفته است که بهره برداری از آن می تواند هر یک از این مباحث مطرح شده در این کتاب را کاملا  دگرگون سازد ولی ارزش و اهمیت آن به عنوان پیش درامدی بر تاریخ قشقایی به قوت خود باقی است. 

نبرد قشقایی ها با انگلیسی ها

در جنگ جهانی اول به روایت اسناد ( به کوشش منصور نصیری طیبی )

 رویارویی قشقایی ها با انگلیسی ها به رهبری صولت الدوله قشقایی در خلال جنگ جهانی اول ، یکی از مهم ترین و گسترده ترین مقاومت هایی بود که علیه نیروهای اشغالگر بریتانیا در ایران شکل گرفت. خروج نیروهای روسی از ایران در پی وقوع انقلاب 1917 میلادی روسیه و مطرح شدن خروج نیروهای انگلیسی و انحلال تشکیلات پلیس جنوب ایران از سوی دولت ایران و اوج گیری احساسات ضد انگلیسی در فضای سیاسی عمومی  ایران ، موجب بر انگیخته شدن صولت الدوله و قیام ، علیه انگلیسی ها گردید.  انتشار مجموعه حاضر که مشتمل بر اسناد و گزارشهای موجود در آرشیو وزارت امور خارجه و بخشی از اسناد شخصی مرحوم ملک منصور خان قشقایی است تلاشی در جهت رفع نواقص موجود می باشد.  مجموعه اسناد مزبور در برگیرنده مکاتبات دولتی ایران از جمله گزارش ها و مکاتبات ارایه شده بین کارگزاری فارس و وزارت امور خارجه ، عبدالحسین میرزا فرمانفرما حاکم فارس و وزارت داخله ، مقامات انگلیس و مقامات دولتی ایران ، صولت الدوله با مقامات دولتی و ....می باشد. انتشار این مجموعه نقش عمده ای در روشن شدن برخی ابهامات در موضوع مورد بحث از جمله مواضع حکومت مرکزی در قبال تحولات فارس ، جنگ قشقایی ها با نیروهای انگلیسی و تاثیر این رویارویی بر تحولات سیاسی مرکز به ویژه مناسبات با بریتانیا و همراهی تلویحی دولت ایران با این حرکت  ، ایفا می کند....  

مصدق و عشایر نوشته سید حامد اکبری بویر احمدی

این کتاب مشتمل بر شش فصل به شرح زیر است:

فصل اول کتاب به بررسی ساختار ، قلمرو و معرفی ایلات و عشایر جنوب ایران ( قشقایی ، بویر احمد ، ممسنی و کهکیلویه ) می پردازد.

فصل دوم به دوره حکمرانی دکتر مصدق بر ایالت فارس و رابطه مستحکمی که با مرحوم صولت الدوله سردار عشایر و سایر ایلات و عشایر جنوب برقرار نموده بود ، اشاره دارد.

 فصل سوم به وقایع سالهای ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۹ شمسی و چگونگی شکل گیری نهضت ملی و نقش عشایر جنوب در این روند ، می پردازد.

فصل چهارم حوادث سال ۱۳۳۰ و آغاز زمامداری دکتر مصدق و سایر وقایع مربوطه و نیز نقش عشایر جنوب در این سال را بررسی می کند.

فصل پنجم سال ۱۳۳۱ شمسی ، توطءه ها  و اختلافاتی که در جبهه ملی اتفاق افتاده و حمایت عشایر جنوب از دولت دکتر مصدق در این سال را تشریح می کند.

فصل ششم به سال ۱۳۳۲ ، سقوط و فروپاشی دولت ملی و اقدامات عشایر جنوب بعد از کودتای ۲۸ مرداد اشاراتی دارد...و..

یادمانده ها

خاطرات محمد حسین خان صولت قشقایی می باشد که بدلیل ارایه اطلاعات جدید و بعضا منحصر بفرد از رویداد های سیاسی یکی از حساس ترین دوران تاریخ معاصر کشور و علاوه بر این نمایان ساختن زوایای پنهان و آشکار حوادث سیاسی ایل قشقایی قابل توجه است.  

   سپیده دم در ایران :

نوشته شولتس هولتسه افسر اطلاعاتی ارتش المان در جنگ دوم جهانی که با ترجمه بسیار خوب و روان اقای مهندس مهرداد اهری بسیار مورد استقبال قرار گرفته. شولتس که در قالب دیپلمات کنسولگری المان به تبریز میرود و از آنجا درباره مناطق نفت خیز قفقاز به جمع آوری اطلاعات می پردازد. با اغاز جنگ و پیشروی روسها ابتدا به تهران و از انجا به میان ایل قشقایی(که در حال جنگ به انگلیسیها و عوامل داخلی انان بودند) می رود و به عنوان مشاور جنگی ناصر خان قشقایی مشغول می شود... تحلیل موقعیت نظامی ایل قشقایی از نگاه یک افسر زبده اطلاعاتی ارتش آلمان یعنی دکتر شولتس زمانی اهمیت دو چندان می یابد که هیچ نکته ای از نگاه تیز بین او نادیده انگاشته نشده...

شهسواران کوهسار

سفرنامه خانم ماری ترز به نواحی جنوبی ایران و ایل قشقایی در حدود سالهای پس از۱۹۵۱ میلادی.نکته قابل توجه اینست که تا آن زمان ناصرخان ایلخان با درایت  قشقایی به کسی اجازه فیلمبرداری از ایل را نداده بودند. نوشته های این کتاب به همراه فیلم ان سفر موجود میباشد.که به لحاظ ارایه اطلاعاتی از وضعیت ایل در انزمان بسیار ارزشمند است...    

نهضت جنوب

نوشته منصور نصیری طیبی . به بررسی وقایع سالهای حدود  ۱۳۲۵شمسی در استان فارس به ویژه ایل قشقایی که مصادف با ماجرای اذربایجان و کردستان می باشد و منجر به اتحاد ایلات و عشایر جنوب موسوم به نهضت جنوب گردید. این کنفدراسیون ایلی که در راس ان برادران قشقایی قرار داشتند قبول شرایط و خواسته های ایلات و مردم جنوب را شرط پایان دادن به نهضت و جلوگیری از گسترش ان به سایر نقاط به حکومت مرکزی اعلام کردند. یکی از این شرایط تاسیس انجمن های ایالتی در فارس بود.سرانجام پس از چندین درگیری پراکنده از جمله تصرف کازرون و بوشهر و محاصره شیراز و اعزام هیات هایی  مرکز و قبول بسیاری از خواسته های مردم نهضت پایان یافت.... 

ایالت فارس و قدرتهای خارجی (از مشروطیت تا سلطنت رضاشاه)

 نوشته منصور نصیری طیبی به سفارش مرکز چاپ و انتشارات وزارت خارجه.                               در این کتاب نفوذ قدرتهای خارجی در ایالت فارس و پیامدهای قرارداد بین ایران و انگلیس بررسی شده است. بررسی صورت گرفته با استناد به منابع معتبر و مدارک محفوظ در اسناد وزارت خارجه و نیز سازمان اسناد ملی ایران است.سر فصل های مهم این کتاب شامل:امنیت راههای جنوب- اولتیماتوم انگلیس به ایران و پیامدهای ان - ژاندرمری فارس و اقدامات ان- رقابت المان و انگلیس در جنوب - اقدامات پلیس جنوب در فارس  و نبرد قشقایی ها با پلیس جنوب ...

از ایالت بلو تا ایالت فارس

 نوشته امید مصطفوی بلو کهلو پژوهشی است مفصل پیرامون اوضاع اجتماعی اقتصادی و سیاسی طایفه بلو کهلو. امید است که با الهام از آقای مصطفوی طایفه ها و تیره های ایل قشقایی مورد تحقیق و بررسی کامل پژوهشگران خودشان قرار بگیرد.    

قاشقایی سوزلوگو

فرهنگ لغات و اصطلاحات ترکی قشقایی . همراه با ریشه یابی واژگان. کاری است بی بدیل و ارزشمند حاصل سالها سختکوشی و پشتکار استاد اسدالله مردانی رحیملو.

آللینجاق اولدوزو

مجموعه ای است از داستانهای ترکی قشقایی یا( قشقایی تورکجه سینه میتیللر). کاری ارزشمند و ماندگار از خانم فتانه مرادی قره قانی . او از نخستین کسانی است که دست به نگارش به زبان شیرین ترکی قشقایی زده است. جسارت و پشتکار او میتواند سرمشق کسانی باشد که علیرغم دانایی همت نگارش به زبان ترکی قشقایی را ندارند. 

ایل قشقایی در جنگ جهانی اول

نوشته آقای  ناصر ایرجی . در این کتاب موقعیت و شرایط ایل قشقایی در جنگ اول جهانی بررسی می شود. موضع قشقایی و رهبری آن را در طول جنگ به سه مرحله تقسیم می شود:مرحله اول از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۵ میلادی که جنگ اغاز شده و در خلال آن هیچیک از طرفین جنگ به طور قاطع بر اوضاع مسلط نیستند و دوران زورآزمایی ست. قشقاییها سیاست انتظار را در پیش میگیرند. در مرحله دوم(۱۹۱۶ تا ۱۹۱۷ میلادی) زمان تحکیم قدرت متفقین و پراکندگی طرفداران متحدین است و در خلال آن قشقایی ها روابط مسالمت آمیزی با انگلیسی ها داشتند. مرحله سوم از سال ۱۹۱۷ تا پایان جنگ طول می کشد که با فروپاشی دولت تزاری و تضعیف متفقین و اوج گیری احساسات ضد انگلیسی در ایران توام می باشد.قشقایی ها نیز متاثر از اوضاع سیاسی کشور به رویارویی با نیروهای انگلیسی برخاستند....

سرگذشت من  خاطرات مهندس هومان فرزاد (شیراز - استانبول - برلین)

هومان فرزاد  فرزند حبیب الله خان اصفهانی در سال ۱۲۹۲ هجری شمسی متولدشد. دارای یک فرزند دختر(متولد ۱۳۴۲) که در سازمان محیط زیست ایالت کالیفرنیامشغول بکار می باشد و در آنجا با یک فرانسوی ازدواج نموده است. هومان فرزاد دو ماه از سال را به آمریکا می رفت(دو ماه اول میلادی). سه برادر به نامهای مسعود - هوشنگ و فرزاد هستند.  در ۱۲ مهر هشتاد و چهار در بیمارستان پاسارگاد تهران وفات یافت و در روستای ازناوه از توابع کاشان به خاک سپرده شده اند. خدایشان بیامرزد.

سر گذشتی دلنشین و واقعی از فداکاری یک جوان ایرانی بنام هومان که قسمتی از تاریخ نانوشته ایران است وبرای اولین بار بعد از ۶۰ سال فاش میشود .شاه ایران ( رضاشاه )زیر فشارمتفقین به آلمان هیتلری اعلان جنگ داد و هیتلر گفت ماهم جنگ میکنیم... در داخل مملکت موجی از افکار ضد انگلیسی و ضد روسی ایجاد شده. بیشتر مردم ایران خواهان پیروزی آلمان هستند. بسیاری از بازرگانان و صنعتگران و دیپلماتهای آلمان با فشار انگلیسی ها از کشور اخراج و تعدادی از جمله شولتس هولتسه افسر ضدجاسوسی ارتش آلمان به عنوان مشاور جنگی ناصرخان میان ایل قشقایی رفتند.  قشقایی ها مورد حمله ارتش و ستون هایی از نیروهای انگلیسی که جنوب را اشغال کرده اند واقع شدند.ملک منصور خان و محمدحسن خان قشقایی در آلمان مورد توجه آلمانی ها قرار می گیرندو مذاکراتی نیز انجام می شود. قشقایی ها به همراه بویراحمدی ها و بسیاری از ایلات و عشایر جنوب وارد جنگ با ارتش شاه میشوند. ستون سمیرم به فرماندهی سرهنگ شقاقی سقوط می کند و خسروخان قشقایی که پس از این پیروزی ارزشمند که با همکاری و همراهی دلاورانه بویراحمدی ها هوای فتح تهران را در سر دارد از پیام مهم ملک منصور خان قشقایی از آلمان بوسیله هومان فرزاد و با فداکاری ایشان مطلع می گردد. این پیام که آلمانها در جنگ شکست خورده اند و پس از پیروزی قطعی متفقین به محض حرکت قشقایی ها به سمت تهران مورد بمباران انگلیسی ها  قرار خواهند گرفت باعث اتخاذ تدابیری از سوی ناصرخان در جهت جلوگیری از نابودی ایل گردید....  آلمان بلافاصله دور پروازترین هواپیمای خود  را به عمق خاک ایران فرستاد و در بختیاری اسلحه ریخت و چتر بازان آلمان در خان زنیان نزدیک شیراز فرود آمدند تا ایل قشقایی را تقویت کنند.ارتش آلمان در قفقاز به فرماندهی ژنرال فن لیست تا شهر نالچیک پیشروی کرد و به سر حدات ایران نزدیک شد و تبلیغات آتشین رادیویی آلمان با نطق های شاهرخ و اخوی تهران را متزلزل کرده بود و سقوط شاه و اشغال ایران توسط آلمان مسئله روز بود . اما با موقع شناسی و فداکاری بی نظیر هومان فرزاد و آگاهی ناصرخان از شکست قریب الوقوع آلمان حمله عشایر به تهران متوقف شد و آلمان هم در جنگ به شکست نزدیک می شد و کم کم اوضاع ایران تثبیت گردید.... این کتاب آنقدر واقعی و شیرین است که آن را حتما چند بار خواهید خواند .....  

سفرنامه حاج ایازخان قشقایی

وقایع سفرنامه حاج ایاز خان قشقایی (به مکه و مدینه و عتبات عالیات )از اردی بهشت تا دی ماه ۱۳۰۱ شمسی در واپسین سالهای سلطنت احمد شاه قاجار و مدت کوتاهی پس از کودتای سوم اسفند روی داده است. مهمترین ویژگی این سفرنامه تعلق آن به ایل قشقایی است و از لحاظ اشتمال بر تاریخ و فرهنگ این قوم اهمیت زیادی دارد.همچنین در این سفرنامه گوشه ای از تاریخ قاجاریه در دوره احمدشاه اشاره شده است. حاج ایازخان رویدادهای سفر خود را با نکته سنجی ویژه ای یادداشت کرده و اطلاعاتی که او درباره شهرها و شیوه زندگی مردم و اماکن مقدسه نرخ اجناس و .... ارایه داده قابل توجه است. این کتاب به کوشش جناب پرویز شاکری به همت مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است.

ادامه نوشته

تهیه و پخش کتاب با موضوع ایل قشقایی

برای تهیه و سفارش هر گونه کتاب و آثار فرهنگی با موضوع قشقایی و ارسال به سراسر جهان میتوانید  با تلفن ۸۱۲۱ ۵۵۳ ۰۹۱۹ نادرنامداری قره قانی تماس بگیرید.

email:nadernamdari@yahoo.com