طبیعت روستای دهکرد و علی آباد (kürd kendı)


ادامه نوشته

عکس های منطقه ی"شاه آلمالوق"

 سلام. این هم تعدادی عکس از منطقه ی "شاه آلمالوق"

ادامه نوشته

نقدي بر شبكه ي تلويزيوني "شما"

سلام.

چند سالي از افتتاح شبكه ي تلويزيوني شما در رسانه ي ملي مي گذرد. اين شبكه براي معرفي آداب و رسوم و فرهنگ هاي اقوام ايراني ايجاد شده است. برنامه هايي هم كه در اين شبكه به نمايش گذاشته مي شوند،‌ غالبا در همين زمينه مي باشند.

متاسفانه انتقاد مهمي  كه به اين شبكه مي توان وارد ساخت، قائل شدن تبعيض بين اقوام ايراني مي باشد!

اگر فردي به طور متوالي و منظم برنامه هاي اين شبكه را مثلا به مدت 10 روز پيگيري كند، مشاهده مي كند كه در اين مدت در درجه ي اول اكثرا از اقوام كرد،‌ لر، بختياري،‌ كهگيلويه و بوير احمد،‌آذري،‌ گيلكي و بوشهري و .... و در درجه ي بعد نيز از اقوام بلوچ‌، تركمن،‌ شاهسون، عرب و .... برنامه هاي محلي،‌ و فرهنگي پخش مي شود! و به هيچ عنوان از ايل بزرگي به نام " قشقايي" هيچ برنامه اي به نمايش گذاشته نمي شود!

گويا انگار اقوامي به منسوب به "قشقايي" اصلا در اين كشور وجود خارجي ندارند!!!

سوال اينجاست كه چه گروهها و چه كساني مسئول اين تبعيضات ن‍‍‍‍‍ژادي هستند! چه كساني باعث مي شوند كه فرهنگ هاي غني اقوام ايراني كه در بحبوحه ي عصر مدرنيته رو به زوال و نابودي هستند،‌ نتوانند از طريق رسانه ي ملي به نمايش گذاشته شوند؟! اگر وضعيت بدين منوال بگذرد تا چند سال ديگر،‌ ممكن است حتي اسمي از اين اقوام نيز موجود نباشد!

چرا ايلي به اين عظمت با جمعيتي بيش از 1.5 ميليون نفر كه هميشه و همواره در راه دفاع از ميهن اسلامي جانفشاني ها كرده است، بايد اينگونه توسط گروه ها و افرادي مغرض، به اين انزوا دچار شود و بي رحمانه به فراموشي سپرده شود؟! عجيب نيست كه بعضي از كشورهاي بيگانه مستندهاي مختلفي از ايل قشقايي تهيه مي كنند و كشوري مانند ‍ژاپن نام يكي از بهترين اتوموبيل هاي خود را به خاطر رشادت ها و دلاوري هاي اين ايل،‌"قشقايي" مي گذارد،‌ ولي عده اي مغرض نمي گذارند تا همه ي اقوام ايراني بتوانند در كشورشان به معرفي فرهنگ هاي غني خود بپردازند؟!

چه كساني مسئول وارد ساختن اين ضربات مهلك به بدنه ي فرهنگي اقوام ايراني علي الخصوص "ايل قشقايي" مي باشند؟!

از مسئولين محترم شبكه ي شما خواستاريم تا در رعايت حقوق اقوام ايران اسلامي از جمله ايل بزرگ قشقايي جانب انصاف را رعايت كنند و با حمايت هاي فرهنگي و معنوي خود،‌ بتوانند زيبايي هاي ايران اسلامي را به همه ي جهانيان نشان دهند.

والسلام عليكم و رحمه الله

برگزاري مسابقات ورزشي جشنواره عشايري

بخش ورزشي اولين جشنواره فرهنگي ورزشي عشاير ايل قشقايي با معرفي نفرات برتر خاتمه يافت.
مسئول برگزاري مسابقات در گفتگو با خبرنگار آپارنيوز اظهار داشت اين مسابقات در رشته‌هاي محلي دال پلان و كمربندي بازي(شيرشلاق) به صورت رسمي و در بخش دو سرعت و نيمه استقامت نيز به درخواست شركت كنندگان برگزار گرديد.
در مسابقات كمربند بازي تيم بخشداري وردشت و در دال پلان پايگاه بسيج شهيدچمران فتح آباد به عنوان نخست دست يافتند.
در مسابقات دو نيز سالار نادري، سجاد افخمي و سجاد نره اي حائز رتبات برتر شدند.

عکسها در ادامه مطلب...

خبرگزاری آپارنیوز

vardasht.ir

ادامه نوشته

سردار جمشيدي: عشایر پیش قراول های انقلاب بودند

مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری: عشایر پیش قراول های انقلاب و دفاع مقدس بودند.

مهدی جمشیدی در گفتگو با آپار نيوز بیان داشت: عشایر کشورمان از انقلاب تاکنون در تمام صحنه‌ها حضور حماسی داشته و پیش قراول های انقلاب و جنگ تحمیلی این عشایر بوده اند.

جمشدی در ادامه افزود عشایر ایل قشقایی در جنگ تحمیلی از حماسه آفرینان این عرصه بودند و اولین شهید زن کشور باختر بیگلری از این ایل پر افتخار قشقايي است.
مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری کشور در ادامه افزود:جامعه عشایر کشور در هشت سال دفاع مقدس با حضور خود بیش از ده هزار شهید به کشور و انقلاب هدیه کردند که سهم ایل قشقایی 1400 شهید می باشد.
وی در پایان حضور عشایر را در صحنه‌ها و میدان ها نسبت به کشور را مانند نسبت ایرانیان به کل کشور دانست و بیان کرد:حضور عشایر در ایران همانند حضور ایران در جامعه جهانی، تاثیر گذار، سازنده و مسبب افتخار است.


خبرگزاری آپارنیوز

vardasht.ir

سردار جمشيدي:عشایر همواره ظلم ستیز بوده اند

مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری کشور: افتخار عشایر کارنامه درخشان آنان است.

مسئول سازمان بسیج عشایر کشور امروز در جشنواره عشایر ایل قشقایی وردشت گفت: افتخار عشایر کارنامه درخشان آنان است.
مهدی جمشیدی عشایر را اولین مدافعان و رزمندگان جنگ تحمیلی دانست و بیان کرد: عشایر در طول تاریخ افتخار ستیز با ظلم و ظالمان را با خود همراه داشتند و با حضور خود در میادین جنگ تحمیلی علیه رژیم بعثی و پشتیبانان آن ثابت کردند حامی و مدافع انقلاب اسلامی هستند.
وی ده هزار شهید جامعه عشایری و یک هزار و 400 شهید ایل قشقایی را گواه فتصدیق غیرت ملی و مذهبی این جامعه دانست و  اظهار داشت: عشایر اولین زن شهید را از ایل بزرگ قشقایی در جنگ تحمیلی تقدیم کردند و حضور آنان در تمام صحنه های کشور حضوری حماسی و افتخار آفرین بوده و خواهد بود.

جمشیدی در ادامه حضور جامعه عشایری را حضوری گسترده دانست و تصریح کرد،عشایر ما با حضور شورآفرین و امیدآفرین خود در 24 خرداد ماه سال جاری نقش آفرینی خواهند کرد.


مسئول سازمان بسیج عشایر کشور با اشاره به حساسیت انتخابات92 بیان داشت: نامزدهایی که تایید صلاحیت می‌شوند ممکن است دارای کمترين ويژگي‌هاي احراز صلاحیت باشند و این مردم آگاه باید با بصیرت خود رئیس جمهوری را برای چهار سال آینده انتخاب نمایند که اصلح ترین آنان باشد تا موجب تسریع بخشیدن به پیروزی های ایران در عرصه بین اللمل گردد.
مهدی جمشیدی رئیس جمهور آینده کشور را فردی قانون مدار و بدور از جاه طلبی و قدرت طلبی دانست و بیان کرد،خط فکری رئیس جمهور آینده کشور اسلامی ایران باید همان خط فکری رهبری انقلاب باشد.
جمشیدی با تاکید بر اینکه انتخابات اوج حماسه است گفت: با حضور حداکثری خود شکست را باردیگر نصیب دشمنان خود خواهیم کرد.
وی در ادامه قدرت ایران را انکار ناپذیر و دانست و بیان کرد: این قدرت ایران در تمامی زمینه قابل شهود بوده تا جایی که استکبار را وادار به اعتراف کرده است که جنبش 99 درصدی غرب بر علیه 1 درصد سرمایه دار ان نشانی از قدرت و اقتدار ایران در جامعه بین الملل است.
وی در پایان اظهار داشت: عشایر ما در خط مقدم اقتصاد مقاومتی حضور داشته و افتخاری دیگر در کارنامه پر افتخار خود ثبت کرده اند.

 

خبرگزاری آپارنیوز

vardasht.ir

سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا بر تمامی محبان اهل بیت تسلیت باد


گل بوته باغ مصطفي زهرا بود آلاله داغ مرتضي زهرا بود خورشيد بلند در شبستان وجود سرچشمه رحمت خدا زهرا بود
[تصویر: ShowPicture.aspx?ID=69151b65-21f7-4830-a...ad45988ff2]
فرا رسيدن سالروز شهادت بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و ايام دهه فاطميه را به تمامي محبان اهل بيت تسليت عرض مينماييم.

....... آتش زدن به خانه مولا بهانه بود
مقصود خصم، کشتن بانوی خانه بود
با آن همه سفارش پیغمبر خدا
پاداش دوستی علی، تازیانه بود
آن شب قویترین سند غربت علی
تشییع مخفیانه و دفن شبانه بود

اقتدار ایرانی- ایل قشقایی و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران

قتدار ایرانی /

http://noronline.ir/sysnews_img/photos/IMG-7385.jpg

 

آتش زدن پرچم اسرائیل و آمریکا

http://noronline.ir/sysnews_img/photos/IMG-7386.jpg

 

nooronline.ir

گزارش تصویری از اختتامیه و بازدید مسئولین شهرستان از نمایشگاه سنتی شهر "بابامنیر"

http://noronline.ir/sysnews_img/photos/IMG-6676.jpg

ادامه نوشته

شاه آلمالوق

در بخش وردشت شهرستان سمیرم، مابین روستاهای ورق، دهکرد و علی آباد و چشمه سرد، کوهی واقع است است به نام "آلمالوق".

در قله ی این کوه، باغی بزرگ وجود دارد که به "شاه آلمالوق" معروف است. لفظ "شاه" بدین علت به کلمه ی "آلمالوق" اضافه شده است که ساکنین منطقه معتقدند این مکان قدمگاه یکی از معصومین بوده است و بدین علت تقدس خاصی به این محل قائلند.

این مکان دارای ویژگیهای خاصی است که این مکان را از سایر مناطق شهرستان متمایز می گرداند. این مواردی که در اینجا ذکر می شود، با استناد به تجربیات و اعتقادات مردم منطقه است.

یکی از این ویژگیها اینست که اگر سیب های این مکان در همانجا خورده شوند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند ولی به محضی که این سیب ها در محلی خارج از این مکان خورده شوند، تلخ مزه می شوند!

در این مکان صدها درخت سیب وجود دارند و همچنین چشمه ای موجود است که همیشه پر آب بوده و در بدترین شرایط منطقه که خشکسالی پدید آمده و دیگر چشمه های منطقه خشک گشته اند، این چشمه همیشه جاری و روان بوده است!

ویژگی دیگر اینکه هرکس که چوب و هیزم های این مکان را برای استفاده های شخصی،به منزلش ببرد، آن ها را مصرف نخواهد کرد مگر در مراسم سوگواری و عزا! به عنوان نمونه یکی از افراد منطقه، به خاطره ای اشاره کرد که او ابتدا قائل به این واقعیت نبود و آن را خرافه می پنداشت. بدین علت مقدار بسیار زیادی هیزم و چوب از این منطقه برای خانواده اش می آورد. پس از مدت زمان کوتاهی همسر و پدر و دو تن از پسرانش را در اتفاقاتی از دست می دهد و همه ی چوبهایی را که برای مصرف به خانه برده بود، صرف سوزاندن در مراسم عزا می کند!

همچنین مردم منطقه نذوراتی در این مکان می کنند و شفا هم می گیرند.

این منطقه دارای مارهای سمی بسیار زیادی است ولی تا به حال کسی از این مارها آسیبی به خود ندیده است.

این مکان دارای طبیعتی بسیار زیبا و دلپسند است و منطقه ای تفریحی برای مردم منطقه محسوب می شود.این منطقه مقر شکار حیوانات وحشی از قبیل قوچ، بز کوهی و کبک و .... می باشد.

امید است که مسئولین استان، شهرستان و بخش، توجهات بیشتری به این مکان داشته باشند و امکانات مناسبی برای رفاه حال مردم، فراهم آورند.

در آخر هم از جناب آقای نوازالله سهرابی، بابت اطلاعات بسیار مفیدی که در اختیارمان قرار دادند، تشکر و قدردانی می کنیم.

گردآورنده: فرشاد کهن پور