دانشجویـان قـشــــــــقــــایــی تهران

 
تاريخ : جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲
                                                   به نام خدا 

استاد فرود گرگین پور هنرمند ارزشمند موسقی ایل قشقایی مدتی است به علت بیماری در بیمارستان نیکان تهران در بخش ای سی یو بستری شده از همه دوستان خواهشمند است در صورت امکان برای عیادت ایشان به بیمارستان نیکان مراجعه کنند.                                                                                                         آدرس . تهران .اقدسیه .خیابان اراج .خیابان 22.بیمارستان نیکان



ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲
   بیست دومین نمایشگاه فرش دست بافت از تاریخ 1392/7/1 تا 1392/7/7 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار میشود .

 چندین غرفه متعلق به فرشهای زیبا و نفیس قشقایی می باشد .



ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
کلید مشکلات ما در لابه لای الفبا خفته است و من اینک شما را به یک قیام مقدس دعوت میکنم .قیام برای با سواد کردن مردم ایلات.

استاد محمد بهمن بیگی

آغاز شکوهمند سال تحصیلی جدید را که تولد دوباره خودسازی و بالاترین فرصت انسان یعنی فرصت یادگیری و دانش آموزیست بر عموم دانشجویان ایران عزیز علی الخصوص دانشجویان عزیز قشقایی تبریک می گوییم. 

امید است دانشجویان عزیز قشقایی در کنار سایر دانشجویان بتوانند در جهت اعتلای کشور عزیز ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی گامی استوار بردارند .و نماینده ای شایسته برای ایل بزرگ قشقایی در جامعه دانشگاهی کشور و رهرو راه مقدس استاد بهمن بیگی باشند.

جمعیت جوانان و دانشجویان قشقایی مقیم تهران از همه دوستان دعوت به همکاری به عمل می آورد و امیدواریم در سال تحصیلی جدید بتوانیم در کنار هم لحظات خوب خوشی را رقم بزنیم  .


برچسب‌ها: قشقایی, دانشجویان قشقایی, پیام تبریک

ارسال توسط قشــــقایی
به اطلاع دانشجویان و جوانان قشقایی مقیم تهران می رساند اولین گردهمایی دانشجویان قشقایی تهران در سال 1392 در روز جمعه تاریخ 6 اردیبهشت ماه برگزار می گردد.


1-زمان:روز جمعه مورخ 92/2/06

2-مکان:دارآباد

توجه:از همه دانشجویان قشقایی علاقمند به شرکت  در این جلسه تقاضا می شود حداکثر تا ساعت 8 در میدان تجریش حضور بهم رسانند. لطفا ناهار و صبحانه به همراه داشته باشید.


آقایان و خانم های جهت هماهنگی بیشتر می توانند با مسئول برنامه جناب آقای شیبانی هماهنگ شوند.


09373841290

ایمیل :qashqaee_javanan@yahoo.com


دوستان اطلاع رسایی فرمایید.



ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲

«سلام»


امیدواریم سال 92 برای قشقایی های عزیز به ویژه جوانان و به ویژه دانشجویان قشقایی سالی خوب و موفقیت آمیز باشه



اگه مایلید در سال جدید مثل سابق و بهتر از اون، برنامه داشته باشیم نظرات خودتون رو اعلام کنید. نظرات و پیشنهادات در زمینه نحوه ادامه برنامه ها و داوطلبان و پیشنهادات مدیریت گروه در سال جدید باشد.


از مدیران قبلی به ویژه مدیر سال 1391، جناب آقای خسرو طیبی به خاطر زحمات زیادی که کشیدند تشکر می کنیم.




ارسال توسط قشــــقایی
برنامه عیادت دانشجویان قشقایی تهران از هنرمند بی همتای ایل قشقایی؛
استاد فرود گرگین پور

روز جمعه 91/12/18.ساعت 5 عصر

هماهنگی:از دانشجویان قشقایی علاقمند به حضور در این دیدار خواهشمند است تا ساعت 4.30 عصر در میدان نوبنیاد حضور به هم برسانند.


برچسب‌ها: دیدار دانشجویا قشقایی تهران با استاد فرود گرگین پو

ارسال توسط قشــــقایی

یک  پژوهشگر دانشگاه:قشقایی نگین تاج تاریخ فاخر جنوب ایران است


پژوهشگر و مدرس دانشگاه شیراز گفت: قشقایی نجیب، عزیز و نگین تاج تاریخ فاخر جنوب ایران است.

سید حامد اکبری دوشنبه شب در آیین افتتاح نخستین روایت تصویری از فرهنگ های فولکر قشقایی به نام ˈ یول اوغلوˈ در شیراز گفت: ایلات سختی کشیده جنوب ایران در طول سالیان متمادی، جنگ های خانمان سوزی را در دفاع از حیثیت خود و کیان ایل و تبارشان متحمل شده اند. وی بیان کرد: اما آنچه بر جای می ماند نام نیک رادمردانی است که خون خود را فدای دفاع از ناموس وطن کرده اند. اکبری اظهارداشت: بدون شک بزرگ مردان ایل همواره در کنارشان شیر زنانی بودند که مادرانی دلیر، خواهرانی عفیف و همسرانی نجیب بودند که پشت مردان ایل به اینان گرم بود. وی اضافه کرد: در کنار دلاوری های ایل، باید از هنر و هنرمندان ایل هم که سهم بسزایی در حفظ میراث گران بهای عشایر داشته اند، یاد کرد. اکبری ادامه داد: اینک در این سال صدای سخن عشق بار دیگر به گوش می رسد و کتاب یول اوغلو صدای قشقایی را در ورای تاریخ به گوش می رساند. وی عنوان داشت: کتاب و فیلم، ˈیول اوغلوˈ با جملات شیوایی از مادربزرگ شروع می شود، در یول اوغلو موسیقی بی داد می کند، و پنجه هنرمندان ایل است که هنر ایل را همچنان زنده نگه داشته است. اکبری گفت: اما سعی و تلاش زنان در همکاری این فیلم نشان داد که جوشش و کوشش فقط مخصوص مردان نیست و زنان دست کمی از مردان نداشته و ندارند و داستان یول اوغلو شاهکاری ماندگار است. وی گفت: سفیدی از جامه یول اوغلو و سیاهی شب نشان از تقابل خوبی و بدی دارد، همخوانی نوای نی یول اوغلو با پشم زنی گوسفندان و بافندگی دختران و سماع دخترک عاشق از ناب ترین لحظات فیلم است. اکبری اضافه کرد: از بهترین جملات داستان یول اوغلو جمله ای از زبان یول اوغلو است که می گفتˈ این زمین منزلگه و وطن من استˈ. وی اظهارداشت: بیایید همگان دست به دست هم دهیم و به مهر و سرود سرافرازی عشایر را بسراییم و سنت های اصلیمان پایبند باشیم. در این آیین که با حضور مسوولان امور عشایر استان و جمع کثیری از مردم برگزار شد، از کتاب و فیلم یول اوغلو رونمایی شد.




ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت دانشجویان عزیز قشقایی

به اطلاع کلیه دانشجویان قشقایی تهران و کرج می رساند جلسه این هفته دانشجویان قشقایی به قرار زیر تشکیل می گردد:

1-زمان:روز جمعه مورخ 91/12/04

2-مکان:دارآباد

توجه:از همه دانشجویان قشقایی علاقمند به شرکت  در این جلسه تقاضا می شود حداکثر تا ساعت '8:45 در میدان تجریش حضور بهم رسانند.



ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
         
بدلیل اینکه زبان ترکی قشقایی تاکنون بصورت حرفه ای نگارش نمی شده و در حال حاضر کتابهایی که به ترکی قشقایی نگارش شده و یا می شوند با حروف الفبای عربی نوشته می شوند که این حروف تحت هیچ عنوانی جوابگوی نوشتاری کلمات و واژه ها و بسیاری از واجها(صامت و مصوت)ی ترکی قشقایی نیست و هم چنین در نگارش ترکی قشقایی با الفبای لاتین نیز مشکلاتی از این دست وجود دارد لذا بر آن بود تا راهی جدید برای  نگارش ترکی قشقایی انتخاب شود.طبق سنگ نوشته های تاریخی رؤیت شده توسط باستان شناسان نشان می دهد گذشتگان قشقایی نوشته های خود را با  الفبای "اورخون"می نوشته اند.پژوهشگر سخت کوش زبان ترکی قشقایی آقای داریوش نره ای از چندین سال پیش شروع به پیمودن این راه نموده و اکنون نتایج اولیه زحمات ایشان را در قالب کتابی که محتویات اصلی آن در لینک زیر موجود می باشد تحت عنوان"107 تمرین جهت یادگیری الفبای اورخون"در دست می باشد.این کتاب به زبان ترکی قشقایی و با حروف نوشتاری لاتین آموزش داده شده و هدف اصلی آن آموزش نگارش زبان ترکی قشقایی با الفبای اورخون می باشد.
افرادی که مجموعه آموزش زبان ترکی قشقایی با الفبای لاتین را تاکنون مطالعه ننموده اند و مایل به دریافت راهنمای آن هستند می توانند از لینک دوم دریافت کنند.


                            

                                            
1- دانلود 107 تمرین اورخون(PDF)

2-دانلود راهنمای کوتاه الفبای اورخون(PDF)

3-دانلود راهنمای کوتاه الفبای لاتین ترکی(PDF)


برچسب‌ها: زبان ترکی قشقایی, الفبای اورخون قشقایی

ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
به گزارش ایسنا، جشنواره «صدای عشایر ایران» با حضور ایلات و عشایر سراسر کشور در 450 غرفه از 14بهمن ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز و تا 19بهمن ماه ادامه می‌یابد. در این غرفه‌ها، صنایع‌دستی، محصولات و تولیدات عشایری، لباس‌های محلی و زندگی واقعی عشایر به صورت نمادین در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد. در افتتاحیه این جشنواره از لوح ثبت ملی و تمبر اختصاصی کوچ عشایر با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

زمان بازدید از نمایشگاه و جشنواره ملی عشایر: از 14 تا 19 بهمن همه روزه از ساعت 14 تا21


در این جشنواره موضوعاتی نظیر «عشایر و جلوه‌های زندگی»، «عشایر و تولید ملی»، «عشایر و كوچ نشینی»، «عشایر و میهمان پذیری و میهمان نوازی»،«عشایر و انقلاب اسلامی»در جریان برگزاری جشنواره مورد بررسی صاحب نظران قرار می‌گیرد.

پیش از برگزاری این جشنواره ˈکوچ نمادین عشایر در تهرانˈ که در تاریخ کشور به ثبت رسیده، روز گذشته (جمعه) برگزار شد که طی آن عشایر و ایلات اقوام ایرانی به صورت نمادین در حد فاصل میدان ونک تا نمایشگاه بین‌المللی بخشی از جلوه زندگی عشایر را به همراه ادوات و ابزارهای کوچ و زندگی کهن ایرانی را برای پایتخت نشینان به نمایش گذاشتند.

زمان بازدید از نمایشگاه و جشنواره ملی عشایر: از 14 تا 19 بهمن همه روزه از ساعت 14 تا21


برچسب‌ها: جشنواره ملی صدای عشایر ایران

ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۱
                                                                                                          سینمه بئلیم

                      سوولمه گیلیم   

ل   گَل تا گئنه سیمرغ اولاگ، قانات چَکه گ
                                                       کوه سفیدینگ قامتینی یادا سالاگ 
     دورما ائلیم،یاتما ائلیم
                                         
دامنینگدا خوردا خوردا قیز اوغلانلار قد چکه سی
    یاتما ائلیم
   سینمه بئلیم، سوولمه گیلیم

   قیش گئجه سی ایلدیریملر چاخناشاندا
           
                               
  یاز گئجه سی گیل لر اییی دولاناندا
          
غریب شاملار غملی گوینین داروخاندا
        کیمسه لر بیلمسه دا، من بیله رَم
      کیمسهلر یازماسادا، من یازارام
   یازارام کاغاذلارا، داغ و داشا
      سن گَزَن محل لرین تورپاغینا
آغلارام سل سالارام
     گؤزلریم یاشلاری یازدیگلاریمی یویار گئده ر
                   سینمه بئلیم، سوولمه گیلم
با   باخما ساری یارپاقلارا یئر ایزینده
                         قالما گچن شانلی گؤنلر حسرتینده
با    باخ قولاغ آس خسرو شیرین جوشدیگینه
                       أل لَر ،أل لَر بیربیردن بیرلشنده
     سس لریمز بیربیرینن سسلننده
                      من دئیه رم،سن دئیه رنگ ،بیز دئیه رگ
     آنام وار،آتام وار،اوبام وار،ائلیم وار
 
شعر از سارا قهرمانی
  

برچسب‌ها: شعر قشقایی

ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱
دوکان الکترونیکی قشقایی از دی ماه 91 آغاز به کار خواهد کرد و محصولات فرهنگی و هنری ایل قشقایی را در معرض نمایش اینترنتی و فروش خواهد گذاشت.جهت اطلاعات بیشتر به صفحه رسمی آن مراجعه فرمایید.(edukkan.ir)


برچسب‌ها: دوکان الکترونیکی قشقایی, دوکان اینترنتی قشقایی, qashqayi electronic shoping center

ارسال توسط قشــــقایی
ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱


  

تاریخچه:برنو کوتاه- ديگر کمتر کسي هست که با اين تفنگ افسانه اي در ايران آشنا نباشد .يکي از بهترين تفنگهاي گلوله زني جهان .براي اولين بار در سال 1898 در آلمان بوسيله کارخانه Mauser ساخته شد و کمي بعد تقريبا سر از گوشه کنار جهان و تقريبا تمام جنگهاي جهان دراورد.در کشور ما هم اين سلاح به سلاح اول عشاير ايران و بویژه قشقایی ها که در ان زمان ارتش نیرومندی را در جنوب تدارک داشتند تبديل شد و خيلي زود جاي خودش را باز کرد .در اوايل دوره پهلوي اول تفنگ هاي ارتش ايران عموما از تفنگ انفيلد انگليسي و تفنگ موسين ناگات روسي( در ايران به نام نوغان, نوقان شناخته شده بود) تشکيل شده بود .احتمالا با توجه به اينکه ايران همسايه هر دو قدرت بود اين جالب نبود که سلاح رسمي ارتش به اين دو قدرت وابسته باشد با توجه به کيفيت خوب اين سلاح به عنوان سلاح رسمي کشور برگزيده شد .سفارش ساخت اين سلاح به کارخانه Mauser که در شهر Brno در کشور چک اسلواکي داده شد,در چک نيز علاوه بر آلمان توليد ميشد. بخاطر محل کارخانه که در شهر برنو بود اين تفنگ در ايران بنام تفنگ برنو شناخته شده است .

تولید و رواج در ایران:بعدها در سال 1940-19439 به بعد ايران با وارد کردن خط توليد اين سلاح ,توليد اين سلاح را در ايران ادامه داد که درسه مدل توليد ميشد: این مدلها معروف به برنو بلند و متوسط و کوتاه می باشد. برنو کوتاه یا کارابین و یا توپخانه محبوبيت زيادي در بين ایل بزرگ قشقایی پيدا کرد بعلت کوتاه بودن لوله؛ بسيار مناسب براي شليک با يک دست از روي اسب بود. توليد برنو تا بعد از جنگ جهاني دوم هم ادامه داشت تااينکه نهايتا اين تفنگ با تفنگ آمريکايي M1 و بعد ها G-3 جايگزين شد.لازم به ذکر است که برنوي توليدي ايران يکي از بهترين کيفيت ساخت را در جهان نسبت به بقيه مدل هاي اين اسلحه در جهان داشت ,حتي بهتر از مدل چک! امروزه اين مدل که بنام Persian Mauser در دنيا معروف است ,که در ايران به نام برنوي رضا شاهي نيز گفته ميشود ,طرفداران و خريداران زيادي در بين اسلحه دوستان و شکارچي ها و کلکسوينرهاي جهان دارد.

قشقایی ها و برنو:اين اسلحه به نوعي نماد, در ميان ایل قشقایی تبديل شده و وارد ادبيات محلي1 شده ..شعرهاي زيادي در مورد برنو در ميان عشاير وجود دارد حتي روي سنگ قبرها.عشاير و شکارچيان هيچ سلاح ديگري را بعد از اين همه سال به اين برنوهاي قديمي ترجيح نميدهند اگر با فرهنگ این مناطق آشنايي داشته باشيد ميدانيد که چه جايگاهي اين اسلحه در آن مناطق دارد.کمتر خانه اي است که يک يا چند برنو در آن نباشد. مهارت تيراندازي قشقایی ها با اين سلاح بقدري بالاست که در هنگام حرکت اسب و با يک دست و بدون نشانه گيري کامل هدف را با اولين شليک مورد اصابت قرار ميدهند .کاري که از عهده زبده ترين تک تيراندازان ارتش هاي جهان با تفنگ هاي امروزي خارج است.تلفات ارتش شاهنشاهي در زمان رضاشاه و پسرش در جنگ با شورش عشاير استان فارس(قشقایی ها) و هم چنین جنگ انگلیسی ها با قشقایی خود شاهدي بر اين مدعاست.انگلیسی ها هم در جنگ جنوب با قدرت تیر اندازی و هدف گیری قشقایی ها چنان حیرت زده شدند که سران حکومت همان دوران مجبور به بیان این مطلب شدند که قشقایی ها کمر ما را شکستند .اهمیت این اسلحه در ایلات قشقایی به حدی است که آن را با ناموس خود مقایسه می کنند و از احترام و ارزش به خصوصی برخوردار می باشد .


1-یک برنو در دست و یک برنو در آغوش

با تشکر از ارسال کننده اصل متن:حسین مردانلو


برچسب‌ها: قشقایی, تفنگ, برنو

ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱
علاقمندان به فرهنگ،صنایع دستی و آداب و رسوم ایل بزرگ قشقایی می توانند در حال حاضر از نمایشگاههای قشقایی مطابق برنامه زیر در فرهنگسرای بهمن تهران بازدید نمایند:

فرهنگسرای بهمن:

اتمام نمایشگاه:19 آبان 91-ساعت بازدید:همه روزه 9 الی 21- 

جزئیات برنامه ها:نمایشگاه صنایع دستی و آداب و رسوم قشقایی به همراه اجرای روزانه موسیقی و بازیهای محلی قشقایی از ساعت 16 الی 21

آدرس فرهنگسرای بهمن:میدان راه آهن-میدان بهمن-فرهنگسرای بهمن

***حضور گروهی:روز جمعه 12 آبان،ساعت 16 عصر-فرهنگسرای بهمن***

-لطفا جهت هماهنگی بیشتر نظراتتان را از طریق فرم تماس یا نظرات وبلاگ ارسال نمایید.



برچسب‌ها: اجرای موسیقی قشقایی, نمایشگاه صنایع دستی, فرهنگسرای بهمن, فرهنگسرای اشراق

ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱

اولین نشست صمیمانه دانشجویان قشقایی در سال تحصیلی جدید در تاریخ 28/7/91 با استقبال تعدادی از دانشجویان قشقایی تهران و کرج برگزار شد.


این نشست صمیمانه که با معارفه اعضای شرکت کننده در جلسه شروع و با برنامه های تفریحی از قبیل

پیاده روی،کوه نوردی،پانتومیم،... و برخی برنامه های مفرح دیگر که با استقبال اعضا مواجه گردید برگزار شد.


هم چنین طبق موضوع محوری برگزاری این جلسه که در رابطه با بحث پیرامون نحوه راه اندازی و اداره گروه

تحقیقاتی دانشجویان ایل قشقایی در موضوعات محوری و اساسی جامعه قشقایی بود نیز بحث و نقطه نظراتی

بیان شد که الفبای شروع این موضوع به دست جوان فعال گروه جناب آقای وحید نادری به اجرا درآمده است.

در فایلیکه در ضمیمه این پست مشاهده خواهید کرد ایشان شیوه و روش و طرح تحقیق در موضوعات مختلف

موردنیازایل قشقایی را با توجه به رشته تحصیلی خودشان بیان می کنند.امیدواریم این طرح راهگشای

فعالیتهای تحقیقاتی گروه باشد.

یک بار دیگر از تمامی عزیزانی که با حضور خودشان باعث دلگرمی و شادی اعضای گروه شدند تشکر می نماییم.امیدواریم در تمام مراحل زندگیشان موفق و سربلند باشند.


                                                     دانلود فایل

عزیزانی که توانایی همکاری در رابطه تحقیقات پیرامون مسائل اساسی ایل قشقایی را دارند با آدرس ایمیل زیر در ارتباط باشند.qashqaee_javanan@yahoo.com



ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۱

شـصــت قطعه موسیقی قشقایی

به روایت و گردآوری:پیران درخشان

نت نگار:ایلیاشار گودرزی فرد

جمع آوری و نگارش نحوه ی آموزش 60 قطعه موسیقی قشقایی به صورت حروف الفبای موسیقی
این کتاب پس از سالیان درازی که از عمر موسیقی قشقایی می گذرد برای اولین بار به کوشش، هنر و اندیشه ی هنرمند بزرگ سه تار قشقایی استاد پیران درخشان، پرورش یافته ی مکتب اساتید بزرگی همچون حبیب و فرود گرگین پور و... به عرصه ی موسیقی قشقایی عرضه گردیده است.

منبع:آرشیو موسیقی قشقایی:www.haley.ir


برچسب‌ها: موسیقی قشقایی, سه تار قشقایی, پیران درخشان, شصت قطعه موسیقی قشقایی برای سه تار قشقایی

ارسال توسط قشــــقایی

زمان برگزاری همایش:شنبه،18 شهریور ماه 1391.ساعت 15 الی 18

مکان:دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان


برچسب‌ها: یوسفعلی بیگ قشقایی, شاعر ترک زبان قشقایی, ایل قشقایی, قشقایی

ارسال توسط قشــــقایی
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱
ارسال توسط قشــــقایی
ارسال توسط قشــــقایی

پیج رنک

آرایش

طراحی سایت