یولداشلار

این وبلاگ جهت ارتباط و هماهنگی بین دوستان ایجاد شده است.

یولداشلار

این وبلاگ جهت ارتباط و هماهنگی بین دوستان ایجاد شده است.

دموکراسی آزادی برابری؟؟؟؟؟؟

 بدون شک از بین بردن زبان یک ملت ، از بین بردن فرهنگ و هوییت آن ملت است. 

با اینکه تقریبا در تمام کشور ها افراد حق تدرس وتکلم به زبان مادری را دارند و در کشور هایی، نظیر سوئیس (درسوئیس چهار زبان رسمی تدریس و تکلم می شود) ، حتی زبان رسمی ان کشورها نیز محسوب می شود ولی در جمهوری اسلامی با وجود اینکه در اصل 15 قانون اساسی آمده است (اصل 15: زبان و خط رسمی مشترک مردم  ایران فارسی است.اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید یا این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.) این قانون اجرا نشده و دارد گرد وخاک می خورد .  

اگر جمعییت ترک زبانان ایران از فارس زبانان بیشتر نباشد کمتر هم نیست چرا نباید زبان ترکی در کنار زبان فارسی زبان رسمی باشد؟ 

وقتی حق تدریس و تکلم زبان ترکی مطرح می شود می گویند اینها جدایی طلب و پان ترکسیسم اند حال انکه می بینیم اعتقاد دارند باید زبان ترکی حذف شود و تاریخ ایران رو بعد از اریایی ها میدانند و قوم پارس و دیگر هیچ... آیا این تفکر ،پان فارسیسم نیست ؟! 

من معتقدم اگر جمهوری اسلامی بخواهد اتحاد خود را حفظ کند باید به این موضوع جدی تر بنگرد و تکلیفش رو روشن کند .

 گروهی درصدد حذف زبان ترکی شده اند ولی با بیداری ،هشیاری و اگاهی ملت ترک زبان عقب رانده شده اند با این حال ما نباید از خواسته هایمان عفب نشینی کنیم و باید به اینده ی روشن امیدوار باشبم . 

در ذیل تفکرات کسانی که معتقدند زبان ترکی باید حذف شودرا آورده ایم و ما قضاوت را به شما می سپاریم... 

 

1-باید افراد خیراندیش ایرانی فداکاری نموده و برای از بین بردن زبان  ترکی و رایج کردن زبان فارسی در آذربایجان بکوشند. مخصوصا وزارت معارف باید عده زیادی معلم فارسی زبان بدان نواحی فرستاده، کتب و رساله ها و روزنامجات مجانی و ارزان در آنجا انتشار دهد و خود جوانان  آذربایجانی باید جانفشانی کرده، متعهد شوند تـا میتوانند زبان ترکی  تکلم نکرده، به وسیله تبلیغات عاقبت وخیم آن را در مغز هر ایرانی  جایگیرکنند”(تقی ارانی- مقاله آذربایجان یا یک مساله مماتی و حیاتی  برای ایران) 


2 -”این آرزوی ایرانیانست، آرزوی همگی ماست. ما این را به یاری خدا  از پیش خواهیم برد و همه زبانها را جز فارسی از میان خواهیم  برداشت. من که در اینجا ایستاده ام  زبان مادرزادی من ترکی بوده  ولی همه می دانند که چه کوشش هایی به کار می برم که آن  زبان از ایران برافتد. ترکی برافتد، عربی برافتد، آسوری برافتد، ارمنی  برافتد،کردی برافتد. ارمنیان اگر از مایند باید با زبان ما درس خوانند و  سخن گویند”.(نشریه پرچم – تجدید چاپ شده در سال ٢٠٠٤ ـ ١٣٨٣ وسیله انتشارات خاوران-صفحه ٨١)

3-” تنها فایده ای که برای تدریس زبان ترکی در دبستانها و رواج  رسمی آن در ادارات میتوان تصور نمود سهولت برای کودکان و مردم است زبان ترکی یکی از عناصر مهم ملیت بلکه مهمترین آنهاست اگر  مردم آذربایجان توانستند روزنامه ی ترکی بخوانند و به ترکی چیزی بنویسند و شعر بسرایند دیگر چه نیازی به فارسی خواهند   داشت؟…… نگارنده با آموختن پنج دقیقه زبان ترکی هم در مدرسه یا  که بسیاری از سکنه اش ترک زبانند با ترکیه، قفقاز و موجب نگرانی و  دانشگاه آذربایجان مخالفم. میخواهم آموزش فارسی را اجباری و  مجانی و عمومی نمایند و وسائل این کار را فراهم آورندبرای من  تردیدی نیست که بی هیچ زحمت و دردسری برای هیچ کس و  مخالفتی ازهیچ کجا به مقصود خواهیم رسید، بی آنکه آذربایجانیها احساس کرده باشند بعد ازپنجاه سال به زبان فارسی صحبت خواهند  کردباید حتما اینکار به دست خود آذربایجانیهاصورت گیرد مطب از دو حال خارج نیست: یا آذربایجانی ایرانی هست، یا نیست. اگر هست ترک نمیتواند باشد.آذربایجانیان باید خودشان پیشقدم شده و زبان  ملی خود را رواج دهند تا کم کم ترکی که خارجی است برود.” (دکتر محمود افشار، “یگانگی ایرانیان و زبان فارسی”، مجله آینده،  سال  ١٣٧٧ ،تهران).
 

٤-”حاجت به تذکار نیست که مجاورت تمام شمال و شمال غربی ما  بلکه مخاطره است.برای متحدالجنس نمودن ایران، بهترین کارها نشر  معارف فارسی و ایران است. اما آنهم نه بطوریکه محسوس شود که میخواهند آنها را فارس کنند اقلیتهای ما مایه ادبی و معارفی ندارند(.محمد فروغی یغما، شماره ٧ ،مهرماه ١٣٢٩)

5-”هر کس ترکی حرف می زند افسار الاغ به سر او بزنید و او را به  آخور ببندید”.(محسنی رئیس فرهنگ استان آذربایجان
)

6-اشاعت معارف و زبان پارسی علاوه بر محاسن دیگر در سیاست تأثیر فوق العاده مهمی دارد. وقت آن رسیده است بوسیله تبدیل زبان ترکی به پارسی و بسط معارف دیگر مجال ندهیم روش دیرین را تعقیب نمایند واجب است با بودجه کافی چندین باب مدرسه مجانی تأسیس شود و فعلا پانزده نفر معلم ایران پرست، آشنا به رموز سیاست و غیر مانوس با زبان ترکی از مرکز برای مدارس فوق انتخاب شوند. و یکی از موارد مهم پروگرام مدارس این باشد که هیچ درسی به زبان ترکی تدریس نشود”.(گزارش آموزش و پرورش استرآباد (گرگان) به وزارت داخله)

7-زبان ترک از برای از قفا کشیدن است-صلاح پای این زبان ز مملکت  بریدن است // بکن تَرک زبان تُرک کز تاریخ خونینش-من از خون لاله گون کوه  ارس،دشت مغان دارم// 
برغم آنکه با ملیت ما دشمن است ای دوست-مکن منعم که از جان دشمنی با این زبان دارم// تو باید عذر این ناخوانده مهمان را از این منزل-بخواهی، دزد را من  دوست تر زین مهمان دارم// 
زبانی کو ندارد جز زیانکاری، ببر او را-برای قطعش از تیغ زبان خوش  امتخان دارم// رها کن یادگار دوره ننگین چنگیزی-برادرکشتگی با دوره چنگیزیان  دارم// تو گر کور و کر و لال و خمش باشی از این بهتر-که گویی از زبان ترک و  تازی این نشان دارم//(عارف قزوینی)

8-”چند تن گمراه فرصت جو در آذربایجان-می زنند از بهر ترکی سینه در  این گیر ودار// از پی ترویج ترکی خصم جان پارسی-جمله در بیگانه پروردن شده  پروردگار// حیله‌ها ورزند تا ترکی بجای فارسی- پس اسمی شدن رسمی شود  در  آن دیار// ناتوان در پارسی از گفتن شعری بلند-از رو به شعر نازل ترکی کنند از  اظطرار//ترکی ار ره کرد در آن، پارسی بومی بود-بومی از بیگانه شومی چرا  گردد فگار؟!// من نگویم باید از آن راند ترکی را بزور-گو یکی خر زهره هم روید میان  ل
اله‌زار// لیک گویم بر “دری” تفضیل ترکی نارواست-شهد نوشان را نباشد  رغبتی بر زهر مار // (رعدی آذرخشی)

9-”برای فارسی کردن مردم آذربایجان باید کودکان خردسال ترک را از مادر و خانواده شان دور کرد و به خانواده های فارسی در شهرستان های فارسی زبان سپرد، تا بعد از بزرگ شدن به زبان فارسی صحبت  کنند…. باید تمام کارمندان ترک را از استانهای ترک زبان به مناطق  فارس فرستاده و به جایشان کارمندان فارسی زبان را به آذربایجان  بیاورند”.(دکتر جواد شیخ الاسلامی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران)

10 - "آموزش رایگان و اجباری فارسی را بر تمام مردم ایران-در دل  شهرها ودر بطن روستا ها - تعمیم دهد و از جنجال عوام فریبان ویا  بیگانه پرستانی که با تاکید بر تعلیم زبان های قومی و یا تقویت گویش  ها ی بومی ، تیشه بر ریشه ی این زبان مشترک وفرهنگ تمام اقوام  ایرانی می زنند ،نهراسد وبی انکه مانع فرا گرفتن آن زبان ها و گویش  ها در محدوده ی جغرافیایی متکلمانشان گردد، حتی یک روز هم از  کوشیدن در راه رواج و رونق زبان فارسی باز نماند".(نادر نادرپور ، درخطاب به حاکمان)    

11- تنها شعبه فرهنگستان زبان فارسی به زودی در تبریز مرکز  آذربایجان گشایش خواهد یافت زبان فارسی مایه وحدت و انسجام و  نشانگر هویت ملی ایران است، زبان فارسی آیینه و حامل فرهنگ  ماست . اکنون هم اصل 15 اجرا می شود و منظور از آن آموزش به  زبان مادری در مدارس نیست،منظور این است که اقوام آزادند در  خانه های خود به زبان خودشان حرف بزنند”.(حدادعادل) 


12-”آقای رئیس جمهور، بر اساس این زمینه سازیهاست که سرانجام   گروه پان ترکیستها بابی پروایی بخود اجازه می دهند تا  نامه ای را با امضای شماری از نمایندگان مجلس و چند فرد شناخته  شده فعال پان  ترکیست درباره تحصیل و تدریس زبان ترکی در تمامی  سطوح  از ابتدایی تا عالی ترین سطح دانشگاهی، ایجاد فرهنگستان زبان   ترکی، اختصاص یک شبکه مستقل تلویزیونی به زبان ترکی و … را به  حضور جنابعالی بفرستند و بخواهند که به خواسته هایشان پاسخ  مثبت داده شود.” (پرویز ورجاوند از رهبران جبهه ی ملی و از بنیانگذاران حزب پان ایرانیست، معاون پهلبد وزیر اطلاعات  محمدرضا شاه- طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور خاتمی) 

13-به دستور مدیران دبستان ابتدایی شرف و مدرسه راهنمایی پروین اعتصامی در روستای مینق بخش هریس در غرب تبریز،دانش آموزان  این مدارس به هنگامی که در کلاس،حیاط مدرسه و در حضور  مسئولان این مدارس به زبان مادری خود ترکی صحبت میکنند جریمه  شوند و موظفند اسکناسهای 20، 50 و100 تومانی را بسته به میزان جریمه تعیین شده از سوی معلمین،ناظم ویا مدیر در صندوق جریمه  هابیفکنند.(منبع :نشریه اؤیره نجی باخیشی شماره4)


14- آمدیم به سیاست زبانی که دولت باید در داخله ایران   معمول مجری دارد …. در باب دو زبان عربی و ترکی دولت بیش از  همه بایددر یک امر بسیار مواظب و شدیدالعمل باشد…. مخصوصا  مامورین او نباید بگذارند که هیچ روزنامه و کتاب ً و مجله ای که به ا ین  زبانها در خارج از ایران منتشر شده… داخل کشور و در بین مردم به  خصوص اطفالمدارس منتشر گردد.( عباس اقبال آشتیانی، مجلة یادگار) 


15- حکومت تهران اگر نه از نظر سیاسی و اقتصادی – ولی حتماازنظر  فرهنگ –آذربایجان را مستعمره خویش میداند و اولین نتیجه  سوءاستفاده این استعمار فرهنگی ،کشتن زبان و فرهنگ ترکی است …(جلال آل احمد- در خدمت و خیانت روشنفکران-فصل روشنفکر و  مساله زبان ترکی )   

 منبع:http://tqbd.org/?p=1245#comm

نظرات 1 + ارسال نظر
اولدوز آی دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:11 ق.ظ

با سلام دوست عزیز همان طور که در بالا اسامی تعدادی از مزدوران نظام منحرف وانگلیس پهلوی را آوردید این افراد بعضا با عناوین اساد دانشگاه یایک فرد فرهنگی تفکرات غیر اسلامی بر گرفته از سیاست وتئوری نژاد پرستی امریکایی که به یک نوعی اختلاف در بین مردم متدین اسلامی به وجود بیاورند لذا با نام فرهنگ وحفظ یک پارچگی ایران ودر باطن نفوذ در لای حساس ترین مرکز فکر ایران وترویج تفکر منحرف پهلوی که به شدت این انقلاب مقدس را از درون به صورت زالو یواش یواش می مکند تا به اسلام وروحیه اسلامی انقلابی صدمه بزنند وما باید با هوشیاری وبا پیروی از ولایت فقیه وبا صبر ومتانت اسلامی وروشنگری از تاریخ تفکر شاهی آنها جلوگیری نماییم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد